Jag hade tänkt göra en väldigt enkel application, den ska översätta text till binary (jag har precis lärt mig översätta det själv, så jag utnyttjar tillfället till lätt träning i C# också). Trojan, Jag kan inte komma på hur man ska träna sig i C# om man inte får reda på källkoden, man måste ju först veta vad man ska använda för att kunna göra något, allt jag behöver är nog något där jag kan läsa om grunder i variabler (gissar jag). Grunderna lär du dig i de tutorials du nämnt i tidigare inlägg. Det är så du lär dig vad du ska använda för att göra saker. Rekommenderar att du köper en nybörjarbok som går igenom grunderna. Tränar gör du genom att prova, prova, prova. Jag förväntade mig inte hela källkoden, jag förväntade mig typ... "riktlinjer" kan man väl säga. Ungefär så jag vet vilka kommandon jag ska använda, och sen kan kolla hur jag använder dom i VB, om jag sedan själv får lista ut vart dom ska sitta så tror jag att jag lär mig mer. Det enda sättet att lära sig grunderna är att köra igenom enkla exempel. När du kan grunderna vet du vad du ska använda eller var du ska leta reda på liknande saker. SEN kan du sätta upp mål och testprojekt. Kör du fast i kodexemplena så är det bara att fråga i forumet. Jag ska lära mig C#. Inte för att var taskig, men du verkar ha lite fel inställning till att lära dig det här. Att böcker kostar pengar är en sak, men kan man lära sig från dem och spara tid så är de inte dyra. Allt du skriver om och vill ha hjälp finns i hjälpen till VS om du bara söker lite och anstränger dig själv att leta fram det. Fördelen med böcker och tutorials är att de börjar från början och går igenom de grundläggande saker man verkligen måste kunna. Att hoppa rakt in och göra något är som att lära sig springa innan man kan kräla sig fram. bästa stället är att läsa enkla tutorials (beginners, newbie tutorials), siter att rekommendera Tack, dom lär vara till nytta (ofta svårt att hitta bra tutorials). :) Jag tycker Du ska titta på ditt lokala bibliotek efter böcker om C#. Det brukar finnas ett par grundläggande böcker, även om C# inte är det språk som bibliotek tar hem så många böcker inom. Men då slipper Du i alla fall betala något för boken, och om Du inte gillar den så spelar det inte någon större roll. Jag håller på med en tutorial för en konsollapplikation också. Men jag tänkte att detta verkade väldigt enkelt, och jag "behövde" (man måste väl aldrig riktigt ha ett sånt här program) en sån här applikation... Jag kom på en bok som jag tror kan vara perfekt för dig: Jag hittade den inte, och jag kollade online på Göteborgs stadsbibliotek (fast det kanske bara var svensk sökning, ska kontrollera det), och där fanns en "i ett nötskal"-bok och en bok som iallafall lät bättre. :) Intressant att Göteborgs stadsbibliotek hade så dåligt med böcker om C#. Men ta du en titt på de böcker som finns, kanske är det någon som passar? Hmm... jag tog en snabb titt på deras Hello World-windows form, den var väldigt komplicerad jämförst med hur jag gjorde, jag bara satte en knapp på ett formulär och lade in functionen "MessageBox.Show("Meddelande")";. Det kan ju vara så att deras "Hello world" demonstrerar något annat koncept. Man kan göra "hello world" på hur många sätt som helst och komplicerat eller okomplicerat beroende på vad det är man ska demonstrera. Så läs igenom koden och se vad som är annorlunda så lär du dig något nytt. ;) :o och kod delar man inte förstår kan VS.net 2003 fixa va? (en jag känner sa att dom kan det, har inte testat det än bara... :)) >kod delar man inte förstår kan VS.net 2003 fixa va? Oj, "koddelar" skulle det vara.:) Tja,En liten översättare, jag behöver hjälp.
Jag har gjort GUI:n nu (jag vet inte om man ska göra den först, men det är så kul att designa sina små program, så det gör inget om jag får göra om det :P). Programet jag använder är VisualStudio.net 2003 Academic Edition, jag har en arkiv meny som ska kunna översätta från och till binary, första ska man skriva in vad man vill få översatt i [TxtInput], och sedan ska översättningen skrivas ut i [TxtOutput] (Txt = TextBox), översättningen initieras med att man trycker på den arkivliknande menyn "Main" där man bl.a. har valen "Encode!" och "Decode!", om den trycker på Encode så vill jag att den ska översätta texten i [TxtInput] till binary, och prompta om det finns med något tecken som jag inte har översättning till, och knappen "Decode!" så ska den översätta binary till ASCII.
Jag behöver även koden för att bara stänga ner programmet och en för "Clear"... så att alla rutor rensas. :)
Om det är något ni inte förstod så får ni givetvis fråga,. :)Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
<b>så jag utnyttjar tillfället till lätt träning i C# också</b>
Att be om källkod är väl iaf inte att träna sig själv? Prova själv och fråga på de saker som du kör fast på?Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Jag nämnde inte det i meddelandet, men hittils har jag gjort ett Hello World-program. :)Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Sen läser du artiklar, laddar ner open-source m.m. om du vill läsa kod.
Du kan inte förvänta dig att andra ska koda åt dig.Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
anledningen till att jag inte använder bok är två anledningar, om jag lär mig saker medan jag hittar på "mål" så lär jag mig sånt som jag är intresserad av att göra, och för det andra så har jag haft dålig erfarenhet med böcker bl.a. en 600kr bok som var helt kass.Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
"sen kan kolla hur jag använder dom i VB"
Ska du lära dig C# eller VB?
Bestämd dig för ett av dem. När det gäller .NET så spelar inte språket någon roll eftersom det du ska lära dig är de olika namespace, funktioner och kontroller som finns i .NET. Vilket språk du använder är bara en syntaxfråga, vad man är van med sen tidigare. Så välj ett av dem.
Så mina riktilinjer, och jag tror flera håller med, är att lär dig grunderna innan du försöker bygga applikationer.
Och skaffa en bok. Fråga i forumet och läs recensioner så får du garanterat tag på en bra bok. Men klura ut vad du vill göra först, C#, VB, desktop, internet, m.m.Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Hmm... jag prövar nog detta sättet jag gör nu ett tag till, märker jag att det går dåligt så skaffar jag helt enkelt en bok... (vill inte köpa en bok i onödan, bra böcker är svindyra :))Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Det är ofta det man lär sig bäst av, att leta reda på svaret på ett problem man har. Ibland kan det ta lång tid men ofta lär man sig andra saker på vägen när man testar olika metoder för att lösa problemet.
Tex för att clear'a rutor:
tbInput.text = "";
tbAntother.text = "";
osv
Resten hittar du på två röda om du använder hjälpen i VS eller är lite hemma på att söka på tec Google.comSv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
T.ex för att "cleara" rutor måste man veta vad en textruta är för något.
Vill inte heller vara taskig men du är fortfarande väldigt ung och vi har alla varit i den situationen du är just nu. Men vi har gått igenom det och lärt oss av våra och andras misstag. Så ett tips är att du lyssnar till de rekommendationer du får. Då slipper du göra om de misstag andra redan gjort.Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
msdn.microsoft.com (the holy grail to .NET)
Har en serie om VB for Fun eller liknande som går igenom fullständig Desktop app, mycket bra och intressant.
www.asp.net
www.4guysfromrolla.com (asp/asp.net)
www.15seconds.com
www.dotnetjohn.com
www.devhood.com
www.abstractvb.com
www.developerfusion.comSv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Om Du har tillgång till ett bibliotek på universitet så finns det garanterat många bra böcker.
Som Du märker så är det inte det lättaste att komma igång med programmering. Men när man väl kommit igång, och lärt sig använda MSDN (det kan vara väldigt svårt att börja där!), så blir det skoj. "Tyvärr" så måste man nog lära sig språket innan man går in på mer avancerad programmering såsom Windows-applikationer. Jag tror att Du kommer att lära dig mest om du varvar med console-applikationer, och windows-applikationer. Dels för att det är mycket enklare att lära sig språket C# genom att göra konsol-applikationer, men samtidigt så vill Du ju göra roliga windows-applikationer.
Det finns en risk att Du kommer att tröttna om du börjar på en för svår nivå. Jag tror att alla som arbetar som programmerare en gång startade med enkla program, innan de gick på de svårare bitarna.
Glöm inte att ha skoj, och jag uppmuntrar Dig att ladda ned källkod till olika enkla program (finns länkar här ovan tror jag), och titta hur de är gjorda. Modifiera dem lite och prova Dig fram. Detta kan bli ett bra komplement under tiden Du lär dig språket, så Du inte tröttnar på att skriva "tråkiga" konsol-program.
Hälsningar,
Kristofer GäfvertSv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Tack för tipset iallafall, jag har inte tänkt på+ att kolla på biblioteket faktiskt. :)Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Microsoft Visual C# .NET Step by Step
ISBN: 0735612897
Jag tror att den finns på svenska också.
Den boken går direkt på VS.NET, och hur man skapar Windows-applikationer. Den förklarar olika delar i språket C# genom att ha färdigskriven kod (på CD, så se till att du får den) som är Windows-applikationer. På det sättet kommer du direkt i kontakt med Windows-applikationer, samtidigt som du lär dig C#.
Du kan nog räkna med att du behöver ta del av mer kunskap om språket C# efter att du läst boken (till exempel genom att läsa andra böcker, eller använda MSDN), då den inte är speciellt heltäckande. Men det kanske kan vara en bra bok för dig att börja med?
Det finns säkert exempelkapitel på nätet, om ditt bibliotek inte skulle ha denna bok, och du funderar på att köpa den.Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Om den är på svenska eller engelska spelar ingen större roll (det är nog bättre med engelska, så jag får in lite tekniska termer också :)).
Däremot hittade jag en bok på google som kom från MSDN, vet du vart skaffar man dom?Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Hmm...en bok från MSDN? Den var inte från MSPress? De flesta böcker finns till ganska billigt pris på Adlibris.
Kom på en till sida som jag *tror* inte någon har nämnt:
http://samples.gotdotnet.com/quickstart/winforms/
Personligen tycker jag den är lite svår att följa, svårt att få en klar överblick, men det kanske finns något som du tycker är bra?Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Jag tror det stod att boken var från MSDN Workgoup...Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Om jag tolkar dig rätt så... Se till att förstå såå mycket som möjligt! Annars får du snart konstiga idéer om hur saker fungerar i praktiken... ;) Och då har du problemSv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Jag kollade upp det, och VS.net 2003 kan kolla vad koder betyder. :)
*Tråd stängd*Sv: En liten översättare, jag behöver hjälp.
Glöm inte att kolla in den här, mycket mer basic än så här blir det inte, och det direkt från ursprungskällan.
Getting started with Visual C#.NET
http://msdn.microsoft.com/vcsharp/default.aspx?pull=/library/en-us/dnaa/html/getstart_vcsharp.asp