Tjena! De enda du behöver göra är att skapa en DLL fil av din kod ovan, om du nu har den i ett separat C# projekt. Om det ligger i någon code-behind räker det med using. Tack Johan! rAKi, Jag kör notepad! :-) rAKi, Tack Andreas! Att förkompilera till en dll ger bästa resultat, både prestandamässigt och ur ett versionshanteringsperspektiv. Göra egna namespaces och importera
Är helt grön på ASP.NET & C# :)
Jag vill göra en egen namespace som jag sedan kan importera och använda i vilken sida/klass som helst.
T.ex:
namespace MySQL
{
public class MysqlConnect
{
public void Connect()
{
// Connectar...
}
}
}
Denna vill jag kunna importera i en klass med följande kod:
using MySQL.MysqlConnect;
eller
<%@ Import Namespace="MySQL.MysqlConnect" %>
Hoppas ni förstår vad jag menar!
Som ni kanske ser så försöker jag mig på en mysql-klass
Alla tips är välkommna :)Sv: Göra egna namespaces och importera
Dll filen måste sedan vara reffererad eller ligga i bin mappen för ditt webprojekt
Mvh JohanSv: Göra egna namespaces och importera
När vi ändå är inne på codebehind.
Hur fungerar det egentligen, hur gör jag ?
Tips, länkar ?
Har hittat några olika varianter men vilken är egentligen bäst, vilken rekommenderar ni ?
Nu har jag kört denna varianten:
<%@ Page Language="C#" Inherits="Namespace.Class" Src="file.cs" %>Sv: Göra egna namespaces och importera
Beror på hur du kodar. Använder du t.ex VS.NET så får du code-behind per automatik. Om du där emot använder WebMatrix är det lite värre då det inte har något inbyggt stöd för code-behind, utan det blir som med vanlig asp där man lägger koden i samma fil som HTML koden. Andra 3e parts utvecklingsmiljöer så som SharpDevelop kan jag inte uttala mig om.. man kan anväda code-behind själv om man kompilerar från kommandotolken men det är lite rörigare.. Sv: Göra egna namespaces och importera
En *.aspx för struktur och en *.cs för kod. Det kanske inte är codebehind ?
Jag tror nog att jag får läsa på detta med codebehind en aning.
Några länkar ?Sv: Göra egna namespaces och importera
Jo det är code-behind du använder dig av =) Du kan läsa massor av saker om .net på msdn.microsoft.com/library välj .NET Development .. där hittar du referensbibliotek mm.Sv: Göra egna namespaces och importera
Sparar ni all kod i en separat *.dll eller kör ni med den okompilerade koden ?
Finns det några fördelar/nackdelar med dessa sätt ?Sv: Göra egna namespaces och importera
Att dynamiskt kompilera koden är inte att rekomendera.
För att "importera" andra dll'er till ditt webprojekt så använder du dig av kompilatorflaggan /r: