Sitter o kollar på möjligheterna att göra ett admingränssnitt med drag´n drop funktionalitet , dock så har jag fruktansvärt svårt att hitta några exempel på detta via webben. Just med exempel som demonstrerar hur asp.net o C# kan fånga upp händelserna från drag´n drop. Du bör sattsa på ecma-/Javascript på klientsidan för drag n' drop. Jonas, Självklart vet jag att så är fallet. Men det bör väl inte vara omöjligt att att fånga upp sådana händelser till asp.net. Som sagt var. Finns inte så mycket documentation runt det ute på nätet vad jag har sett. Jonas, Tack Andreas.. Det du nämde om att sätta in en hidden input låter som det ska fungera..Drag´n Drop i Webapplikation
Tacksam på svar ifall någon har något bra exempel att ge mig.Sv: Drag´n Drop i Webapplikation
Sv: Drag´n Drop i Webapplikation
ASP.NET är en server-side teknologi vilket gör att den inte kan fånga upp drag&drop händelser. Du behöver använda dig av en client-side teknologi så som javascript som nämndes. Sv: Drag´n Drop i Webapplikation
Men men. Det blir väl att lägga ner den ideén annars då jag är totalt värdelös på javascript.
Tack för de inlägg som skrevs iallafall.Sv: Drag´n Drop i Webapplikation
Blir inte riktigt klok på ditt inlägg. Du vet att du inte skall använda ASP.NET till detta men ställer ändå en fråga om detta, eller du vill fånga ett drag&drop på klienten och vidarebefodra det till server sidan (asp.net) ?
Om det gäller det senare så är det fullt möjligt, faktiskt på ett par sätt. Du kan med javascript t.ex sätta ett värde (som indikerar vad som skett) i en hidden textbox och ssen tvinga fram en submit på din form eller så kan du till exempel anropa en webbserverice med WebService behaviour och informera servern om händelsen.
Den senare lösningen kräver ingen post-back (tur&retur vända till servern) men är troligen internet explorer unik. Är precis involverad i ett projekt där vi använder oss av detta för att informera servern om ändringar i ett navigeringsträd så som när manskapar nya kataloger, flyttar kataloger (dran&drop) mm och det funkar gallant.
Är du intresserad av detta ska du prova att söka på Webservice Behavious på google.Sv: Drag´n Drop i Webapplikation
Förlåt ifall jag var lite suddig i mitt förklarande av vad jag var ute efter, o tack för ditt svar.