Önskat resultat: Hej, Nu hoppar jag in som tekniker och inte som utvecklare.Kan detta göras i C#?
Vid olika events i DHCP (Windows 2003) tex, ny IP levereras, ska en function triggas som anropar annan funktion i extern system "remote" och levererar typ av händelse och önskad info. Som tex iPAddress med tillhörande macaddress.
Frågan är:
Kan detta göras i C#? Jag har kollat i msdn och bara fått fram C++ som ända alternativ.
om så är fallet... är det svårt att porta C++ till C#.
Om det är nån där ute som har gjort något liknande eller har kod som exempel skulle jag bli lycklig och glad.
/trevlig sommarSv: Kan detta göras i C#?
Detta kan inte göras utan att du nyttjkar win32 APIerna, Kan dem dock inte i huvudet. Du måste då skapa wrappers. Men du kan (vad jag vet) inte komma åt event utan i så fall bygga en slags observer eller liknande som vid vissa tidsintervall kollar den data du är ute efter och då trigga ett event.
Att läsa Av IP adressen kan du med System.Net ramverket. Om detta är det enda du är intresserad av så är ju det inga problem att bygga i C#. Mac-Address är lite svårare. Viss fullösning kan vara att du kör med shell i C# och triggar något kul dos apps och plockar ut det resultat du får. typ IpConfig.
Mvh JohanSv: Kan detta göras i C#?
> <b>Vid olika events i DHCP (Windows 2003)</b>
Menar du i DHCP-servern eller i DHCP-klienten?
> <b>tex, ny IP levereras, ska en function triggas som anropar annan funktion i extern system "remote" och levererar typ av händelse och önskad info. Som tex iPAddress med tillhörande macaddress.</b>
Får man fråga varför? En hel del av DHCP-grejjerna har jag för mig att man kommer åt via WMI. Du kanske kan gå den vägen istället?