Hur formaterar jag ett datum som ser ut såhär: Du kan använda .ToShortString() finns i DateTime klassen. *HOST* precis. Tack för svaren! Hosta först som hosta sist... det var nog inte så alvarligt menat , men globalization problem är faktiskt något man ska tänka på.. Roggan.. Kan du inte syntaxen :) M. Sand... Jag håller med Johan. Om det nu finns en standard för datumformat så skall man följa den (ISO 8601). Vi i Sverige gör rätt... de som gör på annat sätt gör fel ;-)Nybörjarfråga om datumformat...
2004-08-20 09:14:38
så att bara själva datumet, och inte tiden syns?Sv: Nybörjarfråga om datumformat...
Du kan även skicka in fomateringar i .ToString("YYYY-MM-dd") OBS! Du får kolla upp dessa värden
kan dem inte i huvudet just nu.
EDIT:
Här har du en länk som ger dig en hel del svar.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemglobalizationdatetimeformatinfoclasstopic.asp
Mvh JohanSv: Nybörjarfråga om datumformat...
Föregående talare har fel skulle jag vilja påstå.
Här är ett exempel som fungerar bättre och som dessutom är mer .NET-igt eftersom det är mer dynamiskt.
string s = DateTime.Now.ToShortDateString();
Strängen s har nu värdet: "2004-08-20".
Genom att man INTE använder hårda formateringar blir dessutom exemplets formatering okänslig för det faktum att en applikation kanske ska köras i en annan Culture (på annat språk).
Samma exempel på en amerikansk maskin skriver ut datumet enligt amerikansk standard.
//Mikael SandSv: Nybörjarfråga om datumformat...
dock finns alla dessa fina formateringspatterns inbyggda :)
System.Globalization.DateTimeFormatInfo.CurrentInfo.ShortDatePattern
System.Globalization.DateTimeFormatInfo.CurrentInfo.LongDatePattern
osv..
//RogerSv: Nybörjarfråga om datumformat...
Tänkte bara posta min lösning eftersom det kan vara andra som vill veta i framtiden:
<code>
string pubDate = oPage.CurrentPage.Property["PageStartPublish"].ToString();
pubDate = DateTime.Parse(pubDate).ToShortDateString();
pubDateLabel.Text = pubDate;
</code>
/SaraSv: Nybörjarfråga om datumformat...
Det är inte alltid man kan alla syntax i huvudet då man faktiskt har flera tusen som sitter där, då kan det lätt bli att man inte ger korrekt syntax, men med lite eget luskande om man inte hittar det jag exempelvis skrev, fast i sin rätta form, så stor skillnad mellan ToShortString() och ToShortDateString() är det ju inte. och med lite fantasi hittar man nog ändå svaret. :-)
det finns många saker som kan hända som man tror är omöjligt..
tex:
string lowerI="i";
string upperI =lowerI.ToUpper();
kan man ju vid första anblicken tro att det alltid borde resultera i att "upperI" blir "I".
men nej nej..
inte om man bor i turkiet!!!!
då blir det ett stort i med en prick över , alltså inte samma ascii tecken som annars ..
jag viste inte om det här förut och därmed fanns buggen i en av mina komponenter som i sin tur används i div stora produkter.. vilket resulterade i att ingen i turkiet kunde använda dessa produkter..
//RogerSv: Nybörjarfråga om datumformat...
Jag sa faktiskt inte att man skulle använda Format, utan att man kunde för att ge mer info i fall hon ville speciallisera strängen ytterligare.
Jag trodde det var därför man har hjälpen :) :)Sv: Nybörjarfråga om datumformat...
Jaja... Vad skall man med hjälp till om man har ett huvud ;-) Nu råkade jag ha fel info i huvudet, men var rätt nära utan att behöva kolla ihjälpen, trodde att jag skrev var rätt. Men som vanligt i framtiden är det alltid trevligt att fela så man vet att man fortfarande är mänsklig! :-)