Hej. Ganska onödigt att ha flera trådar för samma sak... Hur som haver: som onkelborg säger , rtftext proppen för att läsa och sätta rtftexten i textrutan och gör databasfältet som "NText" för att få stöd för unicode tecken (om det tex ska kunna lagra kinesiska, arabiska tecken eller så) Visst, lika onödigt som att svara utan att egentligen lämna ett svar. Ja och RtfText är ditt svar.. OK, tack då. Fast jag inte fick hela svaret så ledde ni in mig in på rätt spår. <b>Databasobjektet och då slogs ju formateringen Tack. Jodå, jag hade gjort något annat knas. Har ändrat tillbaka och allt ser OK. Du råkar inte också veta om man kan visa rtf i CrystalReport ?Formaterad text
Någon som har bra tips på hur man kan hantera formaterad text (rtf) i en SQL Server.
Jag har en C# klient som bl.a. använder en richText kontrol och skulle vilja lagra och läsa
den formaterade texten i databasen.
(Även postad i SQL forumet)
Tacksam för tips.Sv: Formaterad text
Det finns en property på rtf-saken som låter dig få tag på rtf-texten. Tror den heter RtfText eller något sådant. Kolla i sdk:n för .netSv: Formaterad text
//RogerSv: Formaterad text
Jag brukar alltid söka information själv (sdk, webben, hjälpfiler) innan jag postar ett inlägg. Därför är sådana svar där man tror något eller tipsar om en länk som man skummat ganska onödigt.
Skulle gärna vilja ha tips från någon med riktig erfarenhet - en som verkligen har gjort detta.
Inte meningen att låta spydig - men väldigt många svar (gäller alla forum) handlar om svar som egentligen inte är till någon hjälp.
Med formaterad text menar jag t.ex. fetstil. M.a.o. kunna markera ett ord i kontrollen, gör den fet och sen spara hela texten till databasen. När den sen läses ut ska texten vara rätt formaterad.Sv: Formaterad text
I den egenskapen så får du även formateringen med, inte bara råtexten.Sv: Formaterad text
Jag gjorde så här.
1. Japp, ritchtextbox.Rtf är proppen som ska användas. Fast jag läste den proppen och stoppade
in värdet i ett annant objekt som skulle skickas till Databasobjektet och då slogs ju formateringen
sönder eftersom jag lagrade det i en string (korkat av mig). Därför gjorde jag en annan
propp i mitt objekt med egenskapen ritchtextbox - då kunde jag lagra rft.
2. Databasfältet ska vara NTEXT.
3. I commandobjektet måste parametern se ut ungefär så här -
cmd.Parameters.Add(new SqlParameter("@param", System.Data.SqlDbType.NText, myobj.myctrl.Rtf.Length, ParameterDirection.Input, false, 0, 0, "myfield", DataRowVersion.Current, myobj.myctrl.Rtf));Sv: Formaterad text
sönder eftersom jag lagrade det i en string (korkat av mig). </b>
nej det var inte alls korkat , det är så det funkar . .rtf proppen ÄR av typen string. (se hjälpen)
du måste absolut inte lagra en referens till hela rtfrutan i ditt dataobjekt.
rtf i sig är ett textformat på samma sätt som html , dvs du kan lagra den formaterade texten i form av en sträng som beskriver formateringen precis på samma sätt som du lagrar en sträng med html kod
då måste gjort något annat knas när du läste av .rtf proppen.
//RogerSv: Formaterad text