Jag har följande kod Hej, det är användaren "aspnet" som skall ha skriv/skapa rättigheter i den katalog du försöker skapa filen, är detta gjort? Problemet är löst. Men det lustiga är att "aspnet" hade rättigheter. Dessutom hade jag kontrollerat så att filen inte var skrivskyddad. Ändå fungerade det inte. Så jag tog bort filen och ersatta den med en ny och nu fungerar allt. Men frågan kvarstå varför det blev så? För att få tillgång till filen med de inställningarna du hade där, så krävs exklusivitet. Åtkomst nekas - FileStream()
if(!Page.IsPostBack)
{
XmlDocument XMLDoc = new XmlDocument();
try
{
XmlDocument XMLDoc = new XmlDocument();
XMLDoc.Load(Server.MapPath("navigation.xml"));
}
...
}
if (Page.IsPostBack)
{
FileStream fs = new FileStream(Server.MapPath("navigation.xml"), FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Write, FileShare.ReadWrite);
StreamWriter sw = new StreamWriter(fs, System.Text.Encoding.UTF8);
sw.WriteLine("<?xml version=\"1.0\" encoding=\"utf-8\" ?>");
sw.WriteLine("<navigation>");
sw.WriteLine(NewXmlNav.Text);
sw.WriteLine("</navigation>");
sw.Flush();
sw.Close();
fs.Close();
}
Problemet är att jag inte använda filestream. Får ett meddelande om att åtkomst nekas. Alla rättigheter är satta, dvs den är inte skrivskyddad! Om jag skulle byta till navigation2.xml så kan jag spara utan problem. Vad är det för fel? Beror det på min XMLDoc?Sv: Åtkomst nekas - FileStream()
Sv: Åtkomst nekas - FileStream()
Sv: Åtkomst nekas - FileStream()
Det kan hända att det smällt, eller du glömt close ngnstans och asp.net processen fortfarande har haft, eller os tror iaf det, en handle till filen hela tiden.