Hej! Förutsatt att du lyckats hämta datat till datasetet: hmmm I displaymember ska du inte har tabellnamnet utan namnet på det fält som du vill att användaren ska se i comboboxen. Klantigt av mig! prova att skriva <code>cboKategori.DataSource=ds.Tables[0];</code> och se vad som händer. Kolla att du verkligen skrivit rätt kolumnnamn etc.Fylla en Combobox
Jag Önskar få ett exempel på hur man fylle en combobox med hjälp av ett dataset
Jag har kollat runt lite och har inte hittat ett klockren exempel, det beror nog på min låga kunskap i C#.
/PhinalaSv: Fylla en Combobox
<code>
comboBox1.DataSource = dataset.Tables["tabellnamn"];
comboBox1.DisplayMember = "tabellnamn";
</code>
//FreddeSv: Fylla en Combobox
ok...jag provade men det fungerade inte.
jag har fyllt i enl det du sa.
här är min kod
<code>
string ConnectionString="Integrated Security=SSPI;Persist Security Info=False;Initial Catalog=DVDFilmer;Data Source=TYRONNE;";
string SQL ="Select * from Kategori ";
SqlConnection con = new SqlConnection(ConnectionString);
//SqlCommand cmd = new SqlCommand(SQL,con);
con.Open();
DataSet ds = new DataSet();
SqlDataAdapter sqlAdapt = new SqlDataAdapter(SQL,con);
sqlAdapt.Fill(ds);
cboKategori.DataSource=ds.Tables["Kategori"];
cboKategori.DisplayMember="Kategori";
//cboKategori.ValueMember="Katid";
</code>
Vad gör jag för fel?
samt kan jag använda ValueMember också
/pinalaSv: Fylla en Combobox
Det är rätt att ValueMember ska vara Katid då det är det värdet du vill använda när användaren väljer i listan.
Istället för att bara skriva att det inte funkar så för att vi lättare ska kunna hjälpa dig kan du specificera vad det är som funkar och inte. Syns det någonting i listan? Visas felaktiga saker i listan? Får du ett felmeddelande? osv...... Sv: Fylla en Combobox
JO! jag får inga felmedlanden alls utan comboboxen fylls bara inte, Den är helt tom
/phinalaSv: Fylla en Combobox