Tjena... Om det är .NET applikationer så kan du använda remoting. Tackar! Japp... Det är .Net. Berätta mer om remoting. Jag är hyfsat ny i c# och har inte hört om detta innan. Ett par raders exempel vore tacksamt. Skall jag vara ärligt så är det lättare om du säker på remoting +.net för att skriva några rader kod hjälper dig inte så mkt att första problemet, må det hjälpa dig men inget mer. Det finns en hel del Jag har kikat en del på remoting och jag undrar jag... Det kan inte vara vad jag är ute efter. Efter att ha studerat mitt inlägg som förklarade problemet så känner jag att den var något bristfällig. Det jag vill är att i min applikation använda mig av en funktion som jag vet finns i den externa applikationen (som inte är en av mig gjord applikation). Är det inte Marshal.BindToMoniker du är ute efter http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemRuntimeInteropServicesMarshalClassBindToMonikerTopic.asp Jag har dummat mig... Ytterligare information som jag borde nämt är att det jag försöker starta är egentligen en ActiveX. Vad jag har förstått så är inte C# och ActiveX kompisar. Hur kan jag komma runt detta? Finns det nåt sätt att wrappa ActiveX:en på nåt sätt? Hur? Har du vs.net? I vs.net är det bara att slänga in den som referens så bygger den en wrapper åt dig Japp... Jag har gått den vägen nu. Men! Vill ni veta nåt konstigt...? Om man startar program nr2 inifrån program nr1 så genererar det ett fel när man sen stänger det. Oavsett om man stänger det inifrån prog1 eller om man manuellt trycker på kryssrutan i högerhörnet. Dock funkar det utan anmärkning att starta prog2 manuellt och sen stänga. Saker löses ibland på konstiga men fungerande sätt... Jag gjorde en ActiveX i VB6 som startar det där externa programmet åt mig. I C# använder jag mig sedan av VB-ActiveX:en. Funkar väldigt bra...windows processer
Jag har en fundering... Finns det något sätt att komma åt funktioner/metoder i en annan applikation inifrån min app? Luddigt värre :o) men det jag gör är följande...
Jag kollar om en process är startad genom att skriva...
Process[] enProc = Process.GetProcessesByName("processnamn");
Det jag sen vill göra är att använda mig av en funktion i "enProc". T.ex...
app = FixaSåAttJagKommerÅtPrylarFrån(enProc);
app.RäknaUtHurGammalJagÄrOchSkrivUtDetPåEnSkrivare("1979-09-20"); //Om detta nu skulle vara en metod som fanns i applikationen enProc och som jag vill använda mig av inifrån min applikation.
Ok... Luddigare än så vet jag inte om jag kan förklara :o)
Hjälp? Någon?
//ThanksSv: windows processer
Annars får du nyttja pipes.Sv: windows processer
Sv: windows processer
om remoting och olika sätt att hantera det som kan bli svårt att förklara med lite kod.
SDKn har oxå en hel del intressant ang remoting. Det är ett brett ämne.
Mvh JohanSv: windows processer
Ett Exempel...
Jag vill från windowsprocessen "photoshop.exe" skapa ett objekt i min applikation. Jag kanske råkar veta att det finns en publik funktion som heter "blur()" i mitt nyss skapade photoshopobjekt. Denna funktion är den jag vill leka med. :o)
Så...
Hur skapar jag ett användbart objekt som ÄR den körande processen och kan då använda mig av publika prylar som jag vet går att komma åt i denna?
Jämför det med...
obj = Server.CreateObject("nånting typ SAFileUp");
obj.SkickaUppFil();
Jag vill ju...
obj = ByggObjectFromProcess("photoshop.exe");
obj.Grejja();
Jag accepterar fullkomligt att jag kanske är ute och cyklar. Det jag vill kanske inte är möjligt?
Tack!
/KalleSv: windows processer
Alt Marshal.GetActiveObject
Båda finns i System.Runtime.InteropServices.Sv: windows processer
Thanks...Sv: windows processer
Sv: windows processer
Bra konstigt...
Jag tackar för era råd. Jag ämnar nu gräva ner mig i ämnet. Ser ingen lösning på problemet ännu, men det hoppas jag bara är en tillfällig syn på det hela.
Thanks!
/KalleSv: windows processer