Hej jag är en gammal asp programmerare som vill lära migg skriva korrekt och snygg c#. Det finns ett mycket bra stöd för detta i asp.net. Föreslår att du kolla på avsnittet "AUTHENTICATION" och framför allt forms authentication. Vart kan jag hitta det avsnittet? Gäller det bara asp.net? Kanske bör säga att jag ville ha hjälp med att ta fram värdet från databasen där i den sista if-satsen... Hej, Okej... Tack för tipsen... Men jag får det fortfarande inte att fungera... Nåt sånt här kanske:Ett inloggnings script...
<kod>
string Username = textBox1.Text;
string Password = textBox2.Text;
if(Username=="" | Password=="")
{
MessageBox.Show("Du måste ange användarnamn och lösenord!", "WI: Bokning", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Stop);
return;
}
string SQL = "SELECT * FROM tbKonton WHERE username='"+ Username +"'";
string CONstring = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="+Databaser+"databas.mdb;Jet OLEDB:Database Password=iop90;Persist Security Info=False";
OleDbConnection con = new OleDbConnection(CONstring);
OleDbCommand dc = new OleDbCommand(SQL, con);
OleDbDataAdapter da = new OleDbDataAdapter(dc);
DataSet ds = new DataSet();
da.Fill(ds, "tbKonton");
DataRowCollection konton = ds.Tables["tbKonton"].Rows;
int i = ds.Tables["tbKonton"].Rows.Count;
if(i==0)
{
MessageBox.Show("Det finns inget konto med det här användarnamnet!", "WI: Bokning", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Stop);
return;
}
foreach(DataRow rad in konton)
{
if(Password==?? Vad ska jag skriva för att få columen password från databasen???)
{
MessageBox.Show("Det gick att ansluta!", "WI: Bokning", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Information);
return;
}
}
MessageBox.Show("Du angav fel lösenord!", "WI: Bokning", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Stop);
</kod>
Finns det något bättre sätt att skirva en loggin? Den här är väl säker eller?Sv: Ett inloggnings script...
/MarcusPSv: Ett inloggnings script...
Vh Jakob HäggSv: Ett inloggnings script...
Sv: Ett inloggnings script...