Tjenare Det är bara att göra som du gjort, men du får räkna lite själv... Jag la upp ett exempel till dig här: Programarkivet:HttpHandler för att skala bilder. Hej hej Hej igen Patrik, strunta i hur den är implementerad, jag har skrivit edtta i en annan tråd, men skriver det här igen:Resiza bilder i .NET, helst med C#?
Jag funderar över om .NET har någon fin inbyggd funktion där man kan ställa om storlek på bilder och få dessa propertioneliga.
Ungefär då som ASP komponenten ASPJPEG?
Har hittat på inbyggt funktion för att ladda upp filer till server, plus att jag exprimenterat lite med att ställa om bilder. Detta funkar ok, med hjälp av System.Drawing.Image, GetThumbnailImage m.m.
Men problemet är, att jag inte hittat något alls, som ställer om bilderna så att de blir propertioneligt omställda, det måste ju finnas nått inbyggt?
De tips jag hittat har med att man skriver både ny bredd å höjd på bilden och det blir ju inte rätt alls.
Någon som vet helt säkert hur man gör, så ryt till?
PatrikSv: Resiza bilder i .NET, helst med C#?
Det finns några inlägg som beskriver hur du skall räkna, om du inte vet.
/mickeSv: Resiza bilder i .NET, helst med C#?
Sv: Resiza bilder i .NET, helst med C#?
Okej, tackar.
Ska ta å kika igenom koden och testa den.
Mvh
Har kikat igon koden lite nu, men har ett frågetecken.
Klass ImageHttpHandler ärver ju från en klass som heter IHttpHandler, hur ser denna ut måntro?
Mvh
IHttpHandler är ett interface (gränssnitt) och inte en klass. Om du inte har grundläggande OOP kunskaper rekommonderar jag gick att plocka upp en bok och läsa på detta då det är en av de fundamentala sakerna som man måste kunna vid .net programering.
Känner du dig tillräckligt insatt i oop så kan vi gå vidare =) I .NET finns något som heter HTTP Handlers (finns även HTTP Moduler) som man använder för att hantera requests av olika typer till webservern ( sidan. En handler kan både Pre och Post behandla en request, dvs den är det första (hos .net) som tar emot en request och den sista som behandlar det innan det skickas tillbaka till klienten.
Det står mer om HTTP Handlers och Moduler (som är en liten annan variant kan vi säga) i dokumentationen (som finns gratis på http://msdn.microsoft.com/library/ om du inte har den tillgänglig.Sv: Resiza bilder i .NET, helst med C#?
kolla på själva koden för resizeSv: Resiza bilder i .NET, helst med C#?
På http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/04/04/CuttingEdge/default.aspx finns en mycket bra artikel om bildhantering i ASP.NET 1.1 vs 2.0 som dessutominnehåller ett avsnitt som beskriver HttpHandler vs Page.
/Andreas