Ska göra en "Instant Messenger", typ ICQ fast väldigt basic, i C# och undrar nu hur man bäst (och enklast) bygger upp ett sånt program... Om jag inte minns del ang. msn messenger protokollet så använder den en anslutning till servern för allting utom just t.ex. filer och liknande Hur håller man reda på vart trafiken ska, börjar varje paket med ett mottagar id eller liknande? Vet inte, har haft adressen till den sidan i favoriter. Har dock bytt dator nu och har inte kopierat något från den gamla än :/ Hittade http://www.hypothetic.org/docs/msn/ och där står det väldigt mycket om Messenger protokollet =)Fråga om "Instant Messenger"
Programmet består av en server och klienter som ansluter till denna, använder mig av TcpClient, StreamReader/writer för kommunikation.
När två klienter ska kommunicera med varandra, hur ska det gå till?
Tex ska man använda sig av den befintliga anslutningen till servern (TcpClient) och sortera trafiken så den kommer till rätt ställe i programmet (rätt konversation)?
Eller ska man skapa en ny anslutning för varje ny konversation som ska ske? Isåfall hur gör man det, skapa anslutning mot servern eller servern mot klienten vilket gör det svårt om man sitter bakom en NAT.
Hur fungerar det i tex MSN Messenger? Sv: Fråga om "Instant Messenger"
Sv: Fråga om "Instant Messenger"
Sv: Fråga om "Instant Messenger"
Sök efter msn specs protocoll eller liknande på google så kanske du hittar sidanSv: Fråga om "Instant Messenger"
Det stämmer att MSN Messenger kör med endast en anslutning för bas-funktioner och textmeddelanden och börjar varje paket med mottagare och lite annan information så det får bli så för mig också.