Om jag har en liten meny som består av några hyperlinks uppradade i tablecells, hur gör jag då för att ändra en bakgrundsbild med hjälp av css (kanske) i en intilliggande tabellcell? C#? Förlåt, jag kanske inte var tydlig nog. du kan inte använda mouseover från c# i en webbsida.. ...och det är precis det du kan göra med en CSS som funkar på det sättet jag nämnde, men det funkar kanske inte i IE. Fast <b>td.EnKlass < td</b> skall vara <b>td.EnKlass > td</b> och betyder "ett td-element som är direkt barn till ett td.EnKlass-element", och det är inte ens tillåtet att vara. Aaa... ett plus var det... Det är de där tre grejerna jag alltid blandar ihop, men man ser ju vilken man ska använda på w3 på en halv minut. Det finns ett skript som gör IE användbar som webbläsare: Tack för svaren, jag förtsår inte riktigt hur ni menar, men jag har ändå löst det med javascript. Det går att lösa med C#, men då måste sidan laddas om varje gång bilden skall bytas. onMouseOver i C#?
Sv: onMouseOver i C#?
Det är väl HTML/CSS du frågar om?
I CSS kan man använda sig av varianter typ:
td.EnKlass < td {
background: red;
}
Vilket då betyder den td som ligger efter td.EnKlass. Problemet är väl att IE inte klarar det, om jag minns rätt.
Jag e inte helt säker på raden ovan, det kan vara så här:
td.EnKlass td { ... }
Men det är ju lätt att testa sig fram.Sv: onMouseOver i C#?
Jag menar att det ska vara olika bg-bilder beroende på vilken länk man håller musen över, jag har hittet ett litet script som gör något i den stilen, men jag förstår det inte riktigt.
Det jag är ute efter (tror jag) är någon form av eventhandler. Det är nämligen också så att jag vill kunna ändra texten i den td som bg-bilden finns i.
Koden jag har hittat är:
<code>
void Button1_Click(Object sender, EventArgs e)
{
HyperLink1.CssClass=((HyperLink1.CssClass="CssStyle1")?"CssStyle2":"CssStyle1");
}
</code>
(undrar om jag inte t.o.m. hittade det här på pellesoft)
Men det är ju inte en knapp jag använder och det ska inte ske när man klickar på den...
Jag har testat lite med onMouseEnter, men det förstår jag inte riktigt hur det funkar, är ju nybörjare i c#.Sv: onMouseOver i C#?
för att c#koden ska exekvera så krävs det att du postar en förfrågan mot servern , och skulle det göras varje gång du rör musen över en länk skulle det blinka ganska friskt på din sida..
du får lösa det med javascript/css
//RogerSv: onMouseOver i C#?
Sv: onMouseOver i C#?
För att få "grannar", använder man +
<b>td.EnKlass + td</b>Sv: onMouseOver i C#?
Nåväl, på något sätt känner jag på mig att en lösning som inte fungerar i IE inte är aktuell, och då får hon väl ändå använda javascript...Sv: onMouseOver i C#?
http://dean.edwards.name/IE7/overview/Sv: onMouseOver i C#?
Fast jag tycker det vore roligare om jag kunde ha löst det med c# istället.Sv: onMouseOver i C#?
Eller så använder man C# för att skriva ut JavaScript-koden (vad det nu är för mening med det).