Hej Jag har en fråga. http://www.syncfusion.com/FAQ/WinForms/FAQ_c44c.asp#q785q här finns lite matnyttiga tips angående datagridden Tack för tipset men det är en skillnad mellan datagrid och datagridview. datagridview ser mer ut som ett exel ark och jag har provat lite kod som fungerar med datagrid men tyvärr fungerar det inte. Johan: DataGridView är en .NET 2.0 kontroll. Tack för hjälpen Andreas. Kjell, Det hjälpte att göra en åter blick så nu funkar det som jag tänkt. Tack för hjälpen alla!DataGridView
Finns det något sett att få fram värdet i en DataGridView när man klickar på en cell. Så att det värdet som finns i den markerade cellen exempelvis skrivs i en MessageBox.
Mvh
kjellSv: DataGridView
Sv: DataGridView
Men tack för tipset det var en kanonsida.
mvh KjellSv: DataGridView
Kjell: Du kan registrera dig på <b>CellClick</b> händelsen. När den inträffar får du tillgång till ett <b>DataGridViewCellEventArgs</b> objekt som innehåller <b>ColumnIndex</b> samt <b>RowIndex</b> som du kan använda för att slå upp värdet i din datakälla.Sv: DataGridView
Nu förstår jag i alla fall att det går att få ut värdet. Men jag förstår inte hur det ska skrivas. Jag provade med att skriva
DataGridViewCellEventArgs cea = new DataGridViewCellEventArgs();
Men det ville han eller rättare sagt hon ( För är det någon som sätter käppar i hjulen så är det en hon )inte ta.
Så nu vet jag att det går men inte hur det ska se ut.
Finns det någon som har bättre koll än jag som kan ge en liten förklaring.
Mvh
KjellSv: DataGridView
Vet du hur du använder Events i .NET programmering? Detta är fundamentalt för att du skall kunna göra något vettigt överhuvudtaget. I detta fallet handlar det om att lyssna på <b>CellClick</b> eventet som jag sa. Om du missat den biten och hoppar rakt in i godisaffären, så att säga, så är det nog dags att backa ut igen och knacka på dörren =)Sv: DataGridView
Mvh
Kjell