Jag håller på med en liten windowsapplikation och funderar lite över felhantering. Du kan ju kasta ett eget exception typ Du gör som Johan säger, fast du använder ett lämpligare exception, förslagsvis <b>ArgumentOutOfRangeException</b> hehe, orkade inte leta efter nåt bra exception igår, funderade på invalidparameterexception men det stämde ju inte riktigt... bra att du fyller i AndreasTry & Catch
att med try & catch få ett felmeddelande om man försöker skriva ett character till en int är ju inte så svårt, men hur skall man gå till väga om man vill kontrollera att användaren inte skrivit in ett för högt tal?
låt säga att användaren skriver in 101 men max är 100, hur skall jag med Try & Catch kunna få ett felmeddelande?
Jag vet ju att man kan föra en if sats i classen men jag skulle vilja få Try & Catch att ta hand om felmeddelandet. Sv: Try & Catch
throw new ApplicationException("Du gjorde fel");
http://www.mantrotech.com/technology/csharp/article_csharp_exception_1.asp lite att läsa
Sv: Try & Catch
[C#]
if( myInt < 0 || myInt > 100 )
throw new ArgumentOutOfRangeException("myInt", myInt, "Värdet på myInt måste vara mellan 0 och 100");
Hoppas det hjälper!
Sv: Try & Catch