Tja! Du behöver en referens mellan imagebox i class hangman till class funktioner. Ett sätt att skapa detta är att funtionen som skall påverka imagebox tar en parameter av typen imagebox. Denna parameter skall skickas som referens. Ingen snygg lösning enligt oop men den är enkel, och faktum är att det inte går att få en snygg oop lösning om du direkt vill påverka en grafisk komponent via en annan class <b>faktum är att det inte går att få en snygg oop lösning om du direkt vill påverka en grafisk komponent via en annan class </b>Ändra egenskaper mellan olika klassfiler
Det är såhär att jag håller på med ett HangMan spel i skolan.
Jag har en imagebox som heter bild
en HangMan.cs som inehåller allt för fönstret och knapparna
och en funktioner.cs med alla funktioner som jag anropar
Nu är det så att jag skulle vilja ändra bild.Image från funktioner.cs
hur gör jag detta?
Tack på förhan!
/ViktorSv: Ändra egenskaper mellan olika klassfiler
Exempel:
// Använd ib för att påverka imagebox
public void doSomething(ref ImageBox ib)
{
}
Sv:Ändra egenskaper mellan olika klassfiler
Jodå, man kan returnera ett grafikobjekt från en metod (nu är inte en ImageBox idealisk att returnera iofs):
<code>
public ImageBox doSomething()
{
ImageBox ib = new ImageBox();
// Do something with ib
return ib;
}
</code>