Halloj Om PHP vet jag föga, men funktioenr för att kryptera/dekryptera data i .NET FrameWork finns i System.Security.Cryptography. Avsnittet http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpguide/html/cpcongeneratingkeysforencryptiondecryption.asp har information och exempelkod. Ska föra över data mellan C# och PHP, och jag använder WebRequest för detta, och vill då kryptera informationen innan jag skickar över den.. Har kollat lite där, men fattar inte alltför mycket. Men vad jag förstått måste man hålla på att göra en JÄVLA massa skit innan man kan kryptera en sträng, eller? Vill du bara ha en enkel kryptering kan du ju köra en xor på varje tecken mot ditt lösenord. php har t.ex. inbyggt stöd direkt för MD5 och SHA1, dessa är envägs hashfunktioner, dessa funkar finfint ifall du vill validera lösenord, men för riktig kryptering får du nog titta på nåt annat.Kryptera en sträng
Jag är ute efter en funktion som kan kryptera en sträng med hjälp av ett lösenord. Det vill säga att det ska gå att dekrytera denna sträng sen, med ex. PHP.
Vilken funktion ska jag använda, och hur använder jag den?Sv: Kryptera en sträng
Gissning: Om PHP använder de kryptografiproviders som är inbyggda i Windows borde du kunna kryptera i .NET och dekryptera i PHP. Fast frågan är vad du egentligen försöker uppnå - kanske är detta inte rätt lösning..?Sv:Kryptera en sträng
Sv:Kryptera en sträng
Kan man inte bara (som i många andra språk) bara köra %En_Krypterings_Funktion%(Strängen med text, lösnorder)?
Fortsättningvis, funderar på att svänga ihop en egen, men vet inte riktigt hur jag ska göra (verkar inte finnas många andra alternativ så).Sv: Kryptera en sträng
Sv: Kryptera en sträng