Hej Mikael,Konvertera ASP/VBScript till ASP.NET/C#
Jag har kört ASPSMS (www.aspsms.com) under klassisk ASP i VBscript. Där ser koden ut som följer (delar av den):
Set SMS = Server.CreateObject("ASPSMS.Booster")
SMS.MessageData = "Test "
SMS.AddRecipient "0046701234567"
SMS.SendTextSMS
SMS.DeleteAllRecipients
Min undran är om detta får att överföra till ASP.NET/C#. Jag använder detta för skicka mail via den inbyggda funktionen och tycker det skulle vara praktiskt att kunna skicka SMS också.
Något i stil med:
ASPSMS.Booster objSMS = new ASPSMS.Booster();
objSMS.MessageData = "Test från ASP.NET";
objSMS.AddRecipient = "0046701234567";
objSMS.SendTextSMS;
objSMS.DeleteAllRecipients;
objSMS.Discard();
Detta ger felet:
Kompilatorfelmeddelande: CS0246: Det gick inte att hitta typ- eller namnområdesnamnet ASPSMS (saknas ett using-direktiv eller en sammansättningsreferens?)
Rad 65: ASPSMS.Booster objSMS = new ASPSMS.Booster();
Jag brukar inte köra kompilerade cs-filer utan kör okompilerat som code-behind. Tycks minnas något om kompilerad kod från kursen.
Går det? Någon som vill hjälpa till i så fall? (Jag vet inte om det kanske syns men jag är rätt ny på .net och c#)
Tack på förhand
/Mikke
-----------------------------
Vah! Denuone Latine loquebar? Me ineptum.
Interdum modo elabitur.
Hoppsan! Pratade jag latin nu igen? Tokigt. Ibland så bara slinker det ur mig.Sv: Konvertera ASP/VBScript till ASP.NET/C#
Använder du Visual Studio.NET ? I så fall så måste du lägga till en <b>referens</b> till den dll som du fåt ttill ASPSMS genom att välja <b>Project -> Add Reference</b> i menyn. Där väljer du seden flicken för <b>COM</b> och sen knappen <b>Browse</b>. Välj dll-filen och klicka på <b>Ok</b>.
Nu kommer Visual Studio.NET att skapa något som kallas för en COM-Wrapper som gör att .NET kan använda sig av den. Vad du sedan behöver göra är att säga till att du vill använda den genom att just lägga till ett <b>using</b> direktiv i filen du vill använda det.
using Aspsms;
<b>Obs!</b> Jag vet inte vilken namnrymd som dll-filen får, det får du titta i <b>Object Browser</b> för att se. Det är möjligt att den får något med namnet <b>Interop.</b> före, t.ex <b>Interop.Aspsms</b> eller liknande.
God jul & lycka till!