Jag saknar bl a den gammla inputboxen ifrån VB. låt din klass ärva från system.componentmodel.component Benni, Jag hittade någonting, kan detta stämma(om arv): Benni, Benni,Om usercontroll
Efter att har surfat runt, så har jag lyckats att plocka ihop en classfil, som fungerar helt suveränt, som inputbox.
Nu skulle jag dock vilja gå ett steg längre, att göra den till ett verktyg, att ha i verktygslådan.
Jag skulle då vilja ha det som dialog-verktygen, att det inte ritas up på formen, utan blir som ett "osynligt" verktyg, och bara syns på nederdelen.
Någon som förstår vad jag menar?Sv: Om usercontroll
då pluppar den upp i component pane om du drar in den från toolboxen.Sv: Om usercontroll
Vet du hur ärvning fungerar? Om inte råder jag dig att titta på dokumentationen om just detta. Om du vet hur det fungerar så ärver du din egen klass från system.componentmodel.component så som Roger tipsade dig om. Är det något specifikt du kört fast på? :-D
God julSv:Om usercontroll
<code>
class Animal
{
public Animal()
{
Console.WriteLine("Animal constructor");
}
public void Greet()
{
Console.WriteLine("Animal says Hello");
}
public void Talk()
{
Console.WriteLine("Animal talk");
}
public virtual void Sing()
{
Console.WriteLine("Animal song");
}
};
class Dog : Animal
{
public Dog()
{
Console.WriteLine("Dog constructor");
}
public new void Talk()
{
Console.WriteLine("Dog talk");
}
public override void Sing()
{
Console.WriteLine("Dog song");
}
};
Animal a2 = new Dog();
a2.Talk();
a2.Sing();
a2.Greet();
//Output
Animal constructor
Dog constructor
Animal talk
Dog song
Animal says Hello
</code>
Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?Sv: Om usercontroll
Japp! Det är Arv (<b>Dog : Animal</b>) och något som kallas för Polymoprhism (<b>Animal a2 = new Dog();</b>) - jag tänker inte gå in på vad polymorphism är för något, det kommer med tiden, men du är helt klart på rätt spår! =) Använd samma koncept för att ärva från klassen som tidigare nämndes.Sv: Om usercontroll
Menar du i propertygridden i visual studio? Hur som helst skulle jag vilja be dig att avsluta denna tråden om den är det, och ställa frågan om property i en egen tråd.