Det börjar att fungera bra, men just nu en fråga. Benni, Hej Andreas och tack för snabbt svar.Mera om usercontrol
Kan jag ta bort någon av de default properties?
T ex så finns där Font och Forecoler, men jag behöver inte dem till min usercontrol.
Går detta?Sv: Mera om usercontrol
Inga som helst problem. Om du tittar på mitt svar i din förra tråd så använder jag ett attribut som heter <b>Browsable</b>. Det används för att ange om ett property skall vara synligt i propertygridden eller inte.
Så vad du behöver göra är att markera de property som du inte vill skall synas, med hjälp av detta attirbut och säga att de inte skall vara browsable. Det problem du stöter på är att du själv inte har koden som deklarerar dem, så du kan inte sätta ditt attributet. Detta kan vi lösa genom att t.ex överlagra de aktuella property, då får vi tillgång till en kodsnutt som vi kan påverka med attribut enligt följande.
[Browsable(false)]
public override Font Font
{
get { return base.Font; }
set { base.Font = value; }
}
[Browsable(false)]
public override Color ForeColor
{
get { return base.ForeColor; }
set { base.ForeColor = value; }
}
Sen en sista sak - det hade varit jättebra om du försökte ge dina trådar lite bättre namn så att man vid första anblick får en uppfattning om vad de handlar om. Ännu en gång så är det inget jag tvingar dig till, men som jag vill uppmuntra dig till att göra. Anledningarna är de samma som vid tidigare saker - att folk enkelt kan se om det är något de tror de kan hjälpa till med, samt att andra med samma problem kan få en antydning att de kan titta i tråden för att hitta ett svar på problemet.
Ett lämpligt ämnesord för denna tråden hade t.ex varit "Dölja ärvda property i propertygridden" eller något liknande - det ger en helt annan dimension till den information man får när man läser ämnesorder på översiktssidan.
God jul!
Sv:Mera om usercontrol
Skall försöka att skärpa mig betr titel.