Hur kör man uppdateringsfrågot i c#, använder odbc för att ansluta till en mySQL databas. allt fungerar utom uppdateringsfrågor. hur ska mn göra?? Robin, Robin, Jo.. jag kan SQL, den sql sträng jag använder fungerar felfritt. har testat att skriva in den i databasen direkt o då uppdateras dom värden jag vill ändra. ExecuteScaler och ExecuteNoQuery :S vilken ska jag använda om jag bara vill få databasen uppdaterad o inte direkt få något värde tillbaka. för den enda jag sett fått uppdateringsfrågor att fungera använde ca 5 rader kod för att det skulel fungera?? Robin, Robin, Helt plötsligt fungerade det iaf.. vet inte vad jag hadde gjort för fel tidigare, men det fungerar nu iaf.. tack för hjälpen.UPDATE i c#
Sv: UPDATE i c#
Precis som med insert, delete mm. Det kan givetvis bero på vilken MySQL Provider som du använder till .NET med det skulle underlätta att hjälpa till om du visade den kod som du använder för att utföra en UPDATE.Sv: UPDATE i c#
du gör inga updateringsfrågor i C# utan i TSQL. Kan du SQL syntaxen? i så fall gör du bara en Update query och skickar in den till ADO .Net ExecuteScaler eller ExecuteNoQuery beror lite på vad du vill ha för resultat tillbaka.
UPDATE <tabel> SET <column>=<värde>,<column2=värde2>... WHERE <column> = <värde>
Var nogrann med säkerheten bara, se till så input datan till din update är godkänd data och inte innehåller skadliga tecken. Tänk även på hur sådan data presenteras. Att spara ner
<script> kan ju anses som ofarligt, det är det så länge datan inte skall visas som text på en html sida (om du kör asp .Net) för då kommer sådan kod exekveras.
Mvh JohanSv:UPDATE i c#
Sv: UPDATE i c#
Du skall använda <b>ExecuteNoQuery</b> - ännu en gång, om det inte fungerar så visa oss lite kod som vi kan kommentera på.Sv: UPDATE i c#
Ett annat tips från oss tipstokiga geeks är att ta en titt på MS applications block för Data Access, rätt trevlig för dem som vill minimera kod för att gå mot databasen. En rad kan räcka i många fall för
alla typer av querys inkl Update.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnbda/html/daab-rm.asp
Mvh JohanSv:UPDATE i c#