I en vanlig form så fungerar ju: Benni, Hej Andreas.Lägga till en picturebox med bild i usercontrol
<code>
this.pictureBox1.SizeMode = PictureBoxSizeMode.AutoSize ;
Bitmap MyImage = new Bitmap(Application.StartupPath + "\\59.ico");
this.pictureBox1.ClientSize = new Size(14, 14);
this.pictureBox1.Image=(Image) MyImage ;
</code>
men jag har fått bråka en hel del för att mina övriga saker skall fungera.
Så här ser det ut:
<code>
public class in_Box : System.ComponentModel.Component
{
//lite kod
public Form in_putBox = new Form();
private System.Windows.Forms.PictureBox pictureBox1;
// i InitializeComponent
//
// pictureBox1
//
this.pictureBox1.Image = ((System.Drawing.Image)(resources.GetObject("pictureBox1.Image")));
this.pictureBox1.Location = new System.Drawing.Point(17, 17);
this.pictureBox1.Name = "pictureBox1";
this.pictureBox1.Size = new System.Drawing.Size(16, 16);
this.pictureBox1.SizeMode = System.Windows.Forms.PictureBoxSizeMode.AutoSize;
this.pictureBox1.TabIndex = 2;
this.pictureBox1.TabStop = false;
this.pictureBox1.Paint += new System.Windows.Forms.PaintEventHandler(this.pictureBox1_Paint);
</code>
..och jag får ingen bild hur jag än försöker.
I det långa loppet, så hadde jag tänkt att ha en recurse-fil med olika iconer, men det blir ju en senare sak.
Nu gäller det att få fram bilden, någon som har ett tips?Sv: Lägga till en picturebox med bild i usercontrol
Har du kontrollerat så att <b>((System.Drawing.Image)(resources.GetObject("pictureBox1.Image")));
</b> inte returnerar null? Läs även här hur du kan baka in filer i din dll och sen använda dem inne ifrån ditt program http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=164301&forumid=10&sum=0#164315 självklart ska du då inte använda <b>StreamReader</b> utan du kan använda <b>FromStream</b> på <b>Image</b> klassen.Sv:Lägga till en picturebox med bild i usercontrol
När jag tittade efter, så skall jag naturligtvis inte använda mig av den i
InitializeComponent(). Jag tittade på andra Former jag hadde, och då var den biten hursomhelst inte med.
Att den var med nu, vet jag faktiskt inte(den har väll kommit dit av sig självt...).
Jag har i allafall bortkommenterat den raden nu. De thjälpte inte, jag är lika iconlöst som innan.
Jag misstänker att problemet ligger i :
<code>
public class in_Box : System.ComponentModel.Component
//...
public Form in_putBox = new Form();
</code>
Jag har letat hela dagen men sammtidigt vågar jag inte härja för mycket, nu när resten fungerar så bra.
[REDIGERAT]
Nu får jag ett felmedelande(änteligen)
<code>
An unhandled exception of type 'System.ArgumentException' occurred in system.drawing.dll
Additional information: En ogiltig parameter har använts.
</code>
..och då pekar han på..
<code>
this.pictureBox1.SizeMode = PictureBoxSizeMode.AutoSize ;
Bitmap MyImage = new Bitmap("E:\\C#\\C#-Controlls\\InputBox\\59.bmp");//<-- DENNA RADEN
this.pictureBox1.ClientSize = new Size(14, 14);
this.pictureBox1.Image=(Image) MyImage ;
</code>
Någon som har en bra ide?