Jag krypterar en del värden med sha1 och det verkar fungera fin-fint. Nu undrar jag hur man gör för att gå den andra vägen. En del av den krypterade informationen vill jag ska vara tillgänglig för ett fåtal personer. Hur gör jag för att dekryptera sha1? Hans, Efter en del svettigt arbete så går det någorlunda att ta tillbaka infon, men det tar datorkraft :( Lyckades skriva en liten kod som gjorde att jag fick tillbaka strängarna som hade krypterats med SHA :) Antagligen gjorde han en "brute force", han testade alltså att hasha alla tänkbara lösenord tills han hittade det som gav samma hashsumma. Japp, jag visste grundstrukturen i strängarna och använde mig av for- och if-satser för att få fram dessa. Misstänkte det. Kryptering
Sv: Kryptering
SHA1 är inte Kryptering ;-) det är hashning... Och Hanshning går inte att återskapa till värde.
Så du bör titta på RSA, DES mfl istället, detta är krypeterings algoritmer.
Mvh JohanSv: Kryptering
Men det tog ca 5 min per sträng :(Sv: Kryptering
/JohanSv:Kryptering
Eftersom rubriken är "Kryptering", men ämnet behandlar hashning blev jag nyfiken. Du måste ha haft formen rätt hårt styrd om det blev en matchning efter bara ett par minuter?
Alex