Tänkte bara leka lite. Alltså jag vet inte vad du försöker göra, men detta funkar bra: Som jag skrev, jag bara leker lite, och försöker att lära mig. Då behöver du veta detta. >Jag rekommenderar dig att kolla på intellisense i Visual Studio .Right och .Bottom finns men går bara att läsa av och inte sätta.PictureBox move?
Om jag har defeniretat en pictureBox(som heter bild) i Form1_KeyDown
int x = bild.Location.X;
int y = bild.Location.Y;
if(e.KeyCode.ToString()=="Up")
{
y=+1;
bild.Move(y+1);
}
så blir det error
<code>
E:\C#\BegScarp\Chapter 8\Ch08Ex01\Form1.cs(114): Händelsen System.Windows.Forms.Control.Move får endast finnas på vänster sida av += eller -=
</code>
hur kommer jag tillrätta med det?
Sv: PictureBox move?
<code>
private void Form1_KeyDown(object sender, KeyEventArgs e)
{
if (e.KeyCode.ToString() == "Up")
bild.Left++;
}
</code>
Du måste också lägga till KeyDown Event!
---
Move är en händelse som aktiveras när bilden flyttas.
/AndrecSv:PictureBox move?
bild.Left++; fungerar
bild.Right++;fungerar inte
bild.Left--;fungerar
bild.Bottom++; fungerar inte
bild.Top++;fungerar
Detta upplever jag som lustigt, jag för felet att det är skrivskyddat.
bild.Left++; går dessutom åt fel håll.
Lustigt?Sv: PictureBox move?
Kontrollens Location anges i den position som är längst upp till vänster på kontrollen, dvs pixel 0,0.
.Top är hur många pixel från formens överkant bilden ligger.
.Left är hur många pixel från formens vänsterkant bilden ligger.
I programmeringens värld finns inget onödigt så .Right och . Bottom finns inte. .Right är ju samma som .Left + kontrollens width. Och .Bottom = .Top + height.
Det är således inte så att .Left går åt fel håll. Ökar du den så ökar du utrymmet mellan kontrollen och dess forms vänsterkant, och den bör därmed gå åt höger.
Jag rekommenderar dig att kolla på intellisense i Visual Studio som hela tiden talar om vilka metoder/properties etc som finns och vad de gör. Se till att ha MSDN library installerat.
/AndrecSv:PictureBox move?
Naturligtvis har jag gjort det, det är därför jag tyckte det var lustigt att den visar Bild.Left Bild.Right osv, men att jag sedan fick fel när jag försökte att använda vissa av dem.
Nåväl, som jag skrev, jag satt bara och lekte.
Tack för hjälpen.Sv: PictureBox move?
Klickar man en gång på dem i intellisense och har msdn installerat kommer en ruta upp som säger detta.
.Top, .Left
Gets or sets...
.Bottom, .Right
Gets...
/Andrec