Det har varit lite dåligt med svar den sista tiden, men jag försöker en gång till. Har du testat Tack, det gjorde susen. Benni, Tack Johan. Benni, Precis vad jag menar, så som jag tänker, så spelar det nog ingen roll. Benni, Du borde ju innan du stoppar in din bild kunna ta det som var på klippbordet innan, spara undan det och när du klistrat in din bild så återställer du klippbordet så som det så ut innan...Ladda image i en richtextbox
Hur kan man kodvägen lada in en bild i en richtextbox?
Jag hittade ett exempel:
try
{
Image theImage = new Bitmap("Bild\\litenSAW.bmp");
Bitmap myBitmap = new Bitmap(theImage);
Clipboard.SetDataObject(myBitmap);
DataFormats.Format myFormat = DataFormats.GetFormat(DataFormats.Bitmap);
richTextBoxEx1.Paste(myFormat);
}
catch(Exception fel)
{
MessageBox.Show(fel.Message);
}
Men får oftast felet (inte alltid)
'En ogiltlig parameter har använts'.
Jag hittar inga fel, gör ni?
Sv: Ladda image i en richtextbox
try
{
Image theImage = Image.FromFile("Bild\\litenSAW.bmp", true);
Bitmap myBitmap = new Bitmap(theImage);
Clipboard.SetDataObject(myBitmap );
richTextBoxEx1.Paste();
}
catch(Exception fel)
{
MessageBox.Show(fel.Message);
}
Sv:Ladda image i en richtextbox
Avslutningsvis, hur tömmer jag Clippboard på bilden på det bästa sättet?Sv: Ladda image i en richtextbox
när du använder klippboken tänk då på att du tar bort allt annat som någon redan gjort copy på.
Säg att du har ett organisationsnummer på din sida och man tar en copy på denna för att ha den till nått, då kommer detta försvinna ur användarens klippbok när du använder klippboken för att lägga till bilder. Kanske kan vara så att användaren även kopierat en större text eller bild... Bara så du är medveten om detta.
Mvh JohanSv:Ladda image i en richtextbox
Nu är ju detta en windows-form jag jobbar med, kanske det blir samma resultat i alla fall, som du
nämner, men det känns inte så.Sv: Ladda image i en richtextbox
Det är den lokala dators Klippbok jag tänkte på. Den win-formet körs på.
Mvh JohanSv:Ladda image i en richtextbox
Sv: Ladda image i en richtextbox
nja, ville bara säga att du kunde ha det i tankarna... för du raderar klippboken man har på den lokala datorn. Men om det är du själv som använder programmet och är medveten om det så är det ju ingen sörre fara.
Mvh JohanSv: Ladda image i en richtextbox