Kan man på något sätt skriva ut tifbilder från .Net. Jag behöver inte öppna bilden i programmet utan behöver bara skriva ut den. Jag vet inte om det håller i ditt fall men ett sätt är att använda "ShellExecute"-metoden. I .Net motsvarar det att göra så här : Okej detta funkade kanon. Det var lite överkurs för mig, men min (o)kvalificerade gissning är att det antingen är så som du beskriver (att behovet, dvs bildens storlek styr) eller att den inställning som man senast gjorde i print-dialogen gäller.skriv ut i .Net
Kan man göra detta?Sv: skriv ut i .Net
Dim PSI As New System.Diagnostics.ProcessStartInfo
PSI.Arguments = ""
PSI.FileName = "c:\dinbild.tif"
PSI.UseShellExecute = True
PSI.Verb = "PRINT"
System.Diagnostics.Process.Start(PSI)
Denna kodsnutt kommer att anropa det program som har registrerat filändelsen TIF och be detta program att skriva ut bilden. Om inget program har filändelsen registrerad så kommer du antingen att få ett fel (exception) eller så kommer ingenting att hända.
Sv:skriv ut i .Net
Har dock ett probelm. Om en tif bild skulle vara i A3 och skrivaren kan hantera både A3 och A4. Kommer min tif bild som är A3 att automatiskt skrivas ut i A3 facket och A4 i A4 facket? Sv: skriv ut i .Net
Vill du öppna Print-dialogen innan du skriver ut så att användaren kan justera dessa inställningar så finns det en kontroll som heter PrintDialog som du lägger ut på ditt formulär. Anropa sedan ShowDialog-metoden på den för att visa dialogen.