Hejsan håller på med ett litet "spel" projekt i skolan. Man ska bara skapa ett enkelt litet klickspel. Jag har åstakommit detta, men jag behöver hjälp för att komma vidare. Tobias, Tack så jätte jätte mycket! Nu har du räddat min nattsömn samt lärt mig nåt nytt :) Tackar och bockar! Tobias,Händelse om man inte har klickat?
Det är skrivet i C# och jag har lite frågor :P
Mitt spel går ut på att man ska klicka på Tux pingviner och om man hinner klicka får man poäng osv. Om man inte hinner klicka vill jag att 1 liv av 3 ska försvinna, kan nån förklara jhur jag ska lösa detta?
För att visa bilderna gör jag förljande:
// Visning av Tux2
else if(slump() == 2)
{
if (!this.tlxTux2.Visible && !this.tlxBlod2.Visible)
{
this.tlxTux2.Visible = true;
this.timerTux2.Start();
}
}
Antar att man kan lägga in en koll om man har tryck där men hur? Jag förstår inte principen :(
Sen undrar jag även hur man gör för att ändra en timer så att spelet går fortare och fortare alltså :)
Vore jätte tacksam om någon vill hjälpa mig! Ha det bra!Sv: Händelse om man inte har klickat?
Använd dig av en <b>bool</b> variabel som är satt till <b>false</b> som standard. När man lyckas klicka på en "tux" så sätter du variabeln till <b>true</b>. När din timer körs så kan du kontrollera om variabeln är satt eller inte, och avgöraom du skall räkna ner ett liv. Glöm inte nollställa variablen till <b>false</b> när din timer körs (avt. enbart om den är satt till <b>true</b>).Sv:Händelse om man inte har klickat?
Sv: Händelse om man inte har klickat?
Vad kul att höra! Det enda jag kräver som tack för hjälpen är att du tar för vana att markera dina trådar som antingen <b>Löst</b> eller <b>Stängt</b> när du är klara med dem. Trådar som innehåller fråga + ett eller flera svar som löste ditt problem markerar du som <b>Löst</b> och trådar som inte innehåller ett svar som hjälpt dig, men som du inte längre tänker aktivt övervaka, markerar du som <b>Stäng</b>.
Detta hjälper besökare med liknande problem att kunna hitta trådar i forumet som innehållet ett svar som kanske hjälper dem med sitt problem.
Ha det bra!