Alltså det här med C#... Nu vet jag inte riktigt vilken budget du har men jag skulle nog nästan rekommendera en bok faktiskt... Vilken bok det skulle vara beror lite på budget samt vilket språk du helst läser etc. etc. Bok; på tal om det, vill helst undvika det. Det beror inte på den ekonomiska biten men jag vill gärna lära mig genom nätet, anser att det blir lättare i längden. Det finns inte så många tutorials på nätet antagligen just på grund av att det finns så många bra böcker... Har själv inte använt denna sida, men de flesta grunderna verkar ju vara med En bok med andra ord ;) Men om jag nu tar boken "Lär dig C# 3 veckor"; Lär man sig koda ASP.NET där? Vad blir skillnaden då man kodar på webben (alltså Web.Forms istället för Windows.Forms); blir det då ASP.NET? Vad skiljer det? Nope, du vill inte lära dig asp.net. Du vill lära dig c# ;) När du kan c# kan du titta på asp.net (c# är inte samma sak som windows forms!) Alt. att du lär dig asp.net och c# samtidigt. Det kan dock ge en del bekymmer och konstiga frågor i forum och liknande ;)Var skall jag börja?
Jag har en hemsida som just nu översätts av en person som är himla duktig i ASP.NET, alltså han översätter från ASP + MySQL till ASP.NET + MySQL. Det är en community för övrigt. Det var ej jag som kodade på den innan så har inga väsentliga kunskaper inom ASP eller MySQL. Bara HTML/CSS och förmåga att tyda lite programmering.
Men sen är det så jobbigt, det finns ingen direkt sida på svenska (vad jag vet?) som tar upp C# i en följdserie, alltså det finns ju små kurser här och där. Men liksom inte 10-20 kapitel i en följdserie som tar upp grunderna och trappar upp det hela till mer avancerad del så man senare kan söka information på egen hand.
Det finns även inte heller sådana här scriptskolor där man t. ex. visar hur man gör ett nyhetsscript och skriver koden, förhand och tar upp varje begrepp som senare blir ett fulländat script, exempel är Idg som visar hur man gör en adressbok i Windows Forms.
Värt att lägga till är även att jag endast lär mig C# för att kunna koda ASP.NET (Web Forms alltså), så bryr mig inte så mycket om Windows Forms.
Jag undrar nu om jag har fel, finns det följdserier eller scriptskolor som helst är på svenska? Isådanafall var? Kan vara på engelska med men då bör det vara utförligt skrivt så man förstår.
Har ni tips? Mycket tacksam för svar.Sv: Var skall jag börja?
Sv:Var skall jag börja?
Sv: Var skall jag börja?
Sv: Var skall jag börja?
http://www.functionx.com/csharp/
På svenska finns http://www.idg.se/webstudio/pub/object.asp?id=32 som kanske inte är så jättebra, men ändå.
Och så finns ju http://www.codeproject.com/csharp/ och http://www.csharphelp.com/, kanske inte så mycket tutorials, men väldigt användbara.Sv: Var skall jag börja?
Jag tror inte att det finns så mycket om just c# på nätet. Du får nog leta efter något språk som har funnits längre isf.
Egentligen kommer du ganska långt på att kunna någonting, grunden är i princip den samma mellan alla språken... T.ex. lärde jag mig c genom en bok. Det är den enda stg-för-steg bok jag har haft (iofs. en javascript-bok också samt asp.net-bok, har dock använt mer som referens...) Utifrån c körde jag sedan javascript, vb 6, vb.net, c# å lite annat.
Just den där starten kan vara svårt att hitta på nätet, iaf. det är vad jag fått för migSv:Var skall jag börja?
Alltså skriver man en kod för ett windows program; ändrar man det senare bara genom att byta ut Windows.Forms --> Web.Forms? Eller vad är skillnaden. Vill som sagt lära mig ASP.NET bara.Sv: Var skall jag börja?
När du kan c# (c# är egentligen inte så jättestort) så kan du börja titta på ramverket å alla roliga tekniker såsom t.ex. asp.net, windows forms etc. Observera att c# inte innehåller alla häftiga klasser och funktioner, det är .net frameworks uppgift.
Inte för att vara dryg men som sagt... Asp.net är mycket bättre, klarar mycket mer än gamla asp <b>men</b> ställer högre krav på programmeraren som inte får skriva en massa skräpkod utan måste följa fler regler (som iofs. borde vara självklara...) vilket också betyder att det går att bara konvertera rakt av från asp -> asp.net