Jag ska försöka att överföra ett registreringsformulär från en ASP-sida till en Windows-applikation skriven i C#. Jag har nu stött på ett problem. När jag på webbsidan ville ha en ComboBox för att välja exempelvis Kategori, kunde jag loopa upp Id och Namn på kategorierna från deras tabell i databasen så koden blev som nedan: Det finns inget hinder för att sätta value på option. Så här ser en av konstruktorerna för ListITem ut:ComboBox med Id och Namn (ASP -> C#)
<code><select name="KategoriId">
<option value="2">Hårdrock</option>
<option value="7">Pop</option>
<option value="16">Klassiskt</option>
</select></code>
När jag sedan hämtade upp värdena fick jag Id:t, vilket är det som är intressant i en applikation som bygger på en relationsdatabas. I C# (och Visual Basic också för den delen) hittar jag dock inget liknande, utan jag kan bara skriva ut namnen, och således är det även det enda jag kan hämta sedan när användaren gjort sitt val.
Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Det borde ju inte vara ett steg tillbaka i utveckling när man går över till .NET...Sv: ComboBox med Id och Namn (ASP -> C#)
public ListItem(
string text,
string value
);
Det är alltså bara att ange text och value när du skapar ett ListItem. Eller använder du DataBind? Då sätter du bara DataTextField och DataValueField till de fält som ska använda för text och value.