Jag har gjort en funktion som automatiskt ska skapa en undermapp med thumbnails i en mapp bestående av bilder. På raden där själva thumbnailen ska sparas så får jag felet "Generic error in GDI+". Det beror på att det är transparenta gif-bilder, eller tiff/jpg med layer, då får du det felet. Du får använda ett annat objekt som heter .Bitmap istället för att hantera de bilderna. Jag har testat att byta ut Image-objektet mot ett Bitmap-objekt men med samma resultat. Dock är jag inte så säker på att jag förstod rätt så du får gärna ge ett kodexempel... Du måste ange var du vill spara bilden. Just nu anger du ju bara ett filnamn, och då försöker den spara bilden i den aktuella arbetskatalogen (vilken det nu är). Tack Göran! Jag hade testat att spara genom att ange exakt sökväg tidigare men jag måste gjort något fel då vilket ledde in mig på andra spår. Mest troligt för att ASP.NET-kontot inte har rättighet att skapa filer där.Problem med att spara thumbnail av bild
Vad kan detta bero på?
Kod:
private void CreateThumbs(string strFullDirpath)
{
try
{
DirectoryInfo di = new DirectoryInfo(strFullDirpath);
di.CreateSubdirectory("thumbs");
int w,h, maxW = 80;
System.Drawing.Image img, thumb;
foreach(FileInfo fi in di.GetFiles("*.jpg"))
{
img = System.Drawing.Image.FromFile(strFullDirpath + "/" + fi.Name);
w = img.Width;
h = img.Height;
if(w > maxW)
{
h = maxW * h / w;
w = maxW;
}
thumb = img.GetThumbnailImage(w,h,null,System.IntPtr.Zero);
thumb.Save(fi.Name,System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg); }
}
catch(Exception Ex)
{
throw Ex;
}
}
Några tips någon? Sv: Problem med att spara thumbnail av bild
Sv:Problem med att spara thumbnail av bild
Där hängde jag inte med riktigt..vilka bilder är giffar? Bilderna som jag ska göra thumbnails av är ju jpg iallafall...Sv:Problem med att spara thumbnail av bild
Jag är relativt ny på C# också så ni får förklara för mig som för ett barn! =)Sv: Problem med att spara thumbnail av bild
Sv:Problem med att spara thumbnail av bild
Varför funkade det inte med att spara i aktuell katalog då? Om det hade funkat hade jag nog listat ut att man var tvungen att ange exakt sökväg...Sv: Problem med att spara thumbnail av bild