Hej. Kan du inte skapa en DataView (eller använda DefaultView) och sätta ett filter på kolumnen. Jo, det verkar ju kunna fungera. Jag är nybörjare på detta men efter att ha läst i hjälpfilerna för Visual Studio kom jag fram till att följande borde fungera men det gör det inte. Tror inte datatablen får tabellens namn automatiskt, testa såhär istället: Ja, det stämde. Men nu får jag ett annat felmeddelande. Testa med Då får jag felmeddelandet att det inte finns något filter och att Find inte tar 0 som argument. Jag ville bara tacka för hjälpen. Ni fick in mig på rätt spår. Problemet är nu löst. Jag var tvungen att lägga till en sortering på datasetet så funkade det sedan.Hjälp med dataset
Jag undrar hur man gör för att gå igenom en speciell kolumn i ett dataset?
Jag hämtar data från en databas till ett dataset och sedan vill jag jämföra ett värde i en textbox med värdena i datasetet så att värdet i textboxen inte redan finns i databasen. Om värdet eller när värdet från textboxen finns/hittas i databasen ska en boolean (är satt till true från början) ändras till false och loopen ska brytas. Loopen ska fortsätta så länge det finns värden kvar i kolumnen.
Som jag har gjort nu går loopen igenom alla rader och alla kolumner i alla tables. Vilket blir onödigt mycket kod och dessutom fungerar det inte riktigt som det är tänkt.
Tacksam för hjälp
// MalinSv: Hjälp med dataset
Om sedan Find() returnerar en rad (eller fler) finns värdet. returnerar den 0 (noll) rader, så finns inte ditt värde.
/mickeSv:Hjälp med dataset
Vad har jag gjort för fel?
DataSet anvData = new DataSet();
SqlDataAdapter anvAdapter = new SqlDataAdapter();
anvAdapter.SelectCommand = new SqlCommand();
anvAdapter.SelectCommand.Connection = connOvn;
anvAdapter.SelectCommand.CommandText = "SELECT Nickname FROM Author";
anvAdapter.Fill(anvData);
DataView anvView = anvData.Tables["Author"].DefaultView;
int dataAnv = anvView.Find(Anv);
if (dataAnv == 0)
{
blMsg.Text = "Godkändt";
}
else
{
lblMsg.Text = "Underkändt";
}
Felmeddelande: System.NullReferenceException: Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt.
Rad 237: DataView anvView = anvData.Tables["Author"].DefaultView;
Sv: Hjälp med dataset
DataView anvView = anvData.Tables[0].DefaultView;
/JohanSv:Hjälp med dataset
Söker efter en rad baserat på en sorteringsordning, men ingen sorteringsordning har angetts.
Rad 239: int dataAnv = anvView.Find(Anv);
Anv ser ut så här:
string Anv = txtAnv.Text;
Vad är det för fel och hur åtgärdar man det?
// MalinSv: Hjälp med dataset
DefaultView.Filter = "Kolumn=" & värdet
Och sedan bara Find()
/mickeSv:Hjälp med dataset
Sv: Hjälp med dataset
// Malin