Har helt stillestånd, har ett dataset i den finns en column med ett maxvärde som är som int i DB'n som ds kommer ifrån, nu vill jag stoppa in det värdet i ett lokal int variabel, kommer bara inte på hur jag ska göra.... Prova CInt(ds.tables["relevant_table"].Rows[i].column["kolumnnamn"]) Patrik: Fundera på att använda typade datasets så slipper du bekymra dig om dylika problem. Ytterligare en variant som faktiskt hjälper till att snabba upp arbetet ytterligare är att hjälpa till att säga vad som skall returneras, ex:int ur ett DataSet
.pSv: int ur ett DataSet
lite osäker på exakt hur man hämtar värdet från datasetet, men tror det är ungefär så.
/TomasSv:int ur ett DataSet
Tomas : Nästan rätt :
<code>
int minVariabel = CInt(ds.tables["relevant_table"].Rows[i]["kolumnnamn"]);
</code>
Men CInt bör man inte använda i C# (eftersom du då måste ha med en referens till Microsoft.VisualBasic.Compatibility.dll) så gör så här i stället :
<code>
int minVariabel = (int)ds.tables["relevant_table"].Rows[i]["kolumnnamn"];
</code>
eller
<code>
int minVariabel = int.Parse(ds.tables["relevant_table"].Rows[i]["kolumnnamn"].ToString());
</code>
Som sagt, jag rekommenderar verkligen typade datasets så att man slipper sådan här kod. Motsvarande kod med ett typat dataset skulle bli :
<code>
int minVariabel = ds.MyTable.Rows[i].MyColumn;
</code>Sv: int ur ett DataSet
<code>
Dim dr As SqlClient.SqlDataReader = Standard.ReturnDataReader("sp_namn")
Dim myInt As Integer = dr.GetInt32("myIntFieldName")
</code>