Hej, Mikael, Det funkar inget vidare. Code-behind sidan skapar ju text för NavigateUrl och Text. Tar man bort dessa så får man ett felmeddelande. Du behöver inte använda en hyperlink om du inte har behov att från code-behind kunna manipulera kontrollen vid t.ex en post-back. Så du menar att bindningen av datat är onödig, eller? Ersätter man denna med din kod? Du binder datan till din repeater/datagrid/datalist och sen i din template kan du placera min kod för att skriva ut en mailto-länk. Jag är formodligen dum, men jag får inte detta att fungera.... Visa hur din ItemTemplate ser ut, samt koden du använder för att binda din datakälla till kontrollen (obs inte koden för att hämta). Så här set koden ut i HTML: Mikael, Andreas, Mikael,Att göra om innehåll från databas till "mailto:"-hyperlänk....
jag undrar om någon har ett tips att ge på följande problem:
Jag har en tabell där jag läser ut data via en container till en DataList. Ett av fälten från databasen innehåller en e.postadress och jag vill att den informationen visas som sin mailto:-hyperlänk.
Jag har testat att binda den som en hyperlink, men då refererar den till en vanlig url. Om jag instället för att binda fältet använder egenskapen Navigate url och fär skriver mailto: så står det just bara mailto: och ingenting annat i länken när jag testkör.
Är det någon som vet hur man förändrar egenskapen, eller kodar i code-behindfilen för att kringgå detta?Sv: Att göra om innehåll från databas till "mailto:"-hyperlänk....
Om du binder din datakälla till en repeater, datagrid, datalist etc. Så kan du enklast bara göra så här i din html
Klicka här för att maila
Sv:Att göra om innehåll från databas till "mailto:"-hyperlänk....
Sv: Att göra om innehåll från databas till "mailto:"-hyperlänk....
Om jag bara skriver ut din kod i "Item Template" så står ju koden utskriven när jag testkör.... Sv: Att göra om innehåll från databas till "mailto:"-hyperlänk....
<asp:HyperLink id=lnkEmail runat="server" NavigateUrl='<%# DataBinder.Eval(Container, "DataItem.epost") %>' Text='<%# DataBinder.Eval(Container, "DataItem.epost") %>'>
</asp:HyperLink>
Prova att göra något som följande
<ItemTemplate>
<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "e.post") %>
</ItemTemplate>
stort tack! Det där var lösningen på mitt problem! Det var ju inte helt enkelt......
Det är inte lätt när man är "nybörjare"....Sv: Att göra om innehåll från databas till "mailto:"-hyperlänk....
Kul att det löste sig - kämpa på, det blir bara roligare och roligare =)