Hej, jag har precis börjat att programmera c# och behöver lite tips om hur jag ska gå till väga för att lägga in rad för rad i en output till en array. Här är ett utkast från min kod: Vad menar du? Vad försöker du åstadkomma? Jag menar att den koden jag postade där skriver ut alla directories i c:\test. (rad för rad), jag vill att varje rad/path ska läggas in i var sin array, meningen med allt detta är att jag försöker skriva ett program som samlar ihop info från ett mapp med ungefär 50 olika mappar som inehåller 3 text filer i varje med info, så jag vill samla all den informationen i en databas, kanske ett excel dokument, med innehåll i vardera fil och allt som hör där till. Aha. Ifall du vill ha en array för varje mapp så får du ju göra en array av arrayer. Så här tror jag det blir:Lite tips om array.
string[] test = Directory.GetDirectories(@"c:\test\");
foreach ( string dir in test )
{
Console.WriteLine(dir);
}
Vilket såklart ger mig alla underkataloger i c:\test rad för rad. Om det är någon som kan komma med tips om hur jag ska gå till väga eller bara peka mig åt rätt håll så skulle jag vara mycket tacksam.
---
John Johansson.Sv: Lite tips om array.
Jag förstår inte vad du menar med "rad för rad i en output till en array".Sv:Lite tips om array.
/johnSv: Lite tips om array.
string[] test = Directory.GetDirectories(@"c:\test\");
string[][] folder = new string[test.Length][];
int i = 0;
foreach (string dir in test) {
folder[i] = new string[] {dir};
}
Beroende på vad du ska spara om varje mapp så kan det ju passa bättre om du gör en struct för informationen om en mapp och göra en array av sådana.