Hej, Enligt www.connectionstrings.com ska det nog vara såhär: Hmm, skumt. Trodde jag testade det...får inget fel iaf... Ska undersöka närmare men det bådar gott =)C# Mysql connection?
har lite problem med att connecta till en MySQL-databas med C# (Visual Studio .NET 2003).
jag har installerat ODBC-drivrutingen från Mysql.com - den finns med i "Datakäller ODBC" i WinXP. Problemet är att det inte riktigt fungerar i C# att använda det.
jag importerar:
using System.Data.Odbc;
och koden är
conn = new OdbcConnection("DRIVER={MySQL};Server=server.org;Database=dbnamn;Uid=dbuser;Pwd=dbpasswd;");
...
conn.Open();
Jag får felet:
System.Data.Odbc.OdbcException: ERROR [IM002] ... bla... Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven...
Frågan är vad det beror på? Ska ju inte vara så krångligt tycker man...
Sedan har jag sett något om "native" connectors där man typ inte använder ODBC-grejen utan kan använda "native"-nånting... Vet inte riktigt vad det innebär men det är något man kan "packa med" programmet så man slipper installera den dör MySQL-odbs-drivrutinen?
Nån som har koll?
Tacksam för tips och ideér,
hälsningarSv: C# Mysql connection?
conn = new OdbcConnection("DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=server.org;Database=dbnamn;Uid=dbuser;Pwd=dbpasswd;");
Annars är det nog MySQL Connector/NET du tänker på http://www.mysql.com/products/connector/net/.
/JohanSv:C# Mysql connection?
Tack!
*edit* Jodå, fungerar fint... konstigt... men tack igen...