Sitter med ett par textfiler som har en viss struktur... Med metoden Split så får du ut en array av strängar. Exempel: Hej, Nja.. lite komplext att förklara, men kort sagt är det inte det så bra att mappa EDI till XML. Arrayen du får i exemplet blir exakt som om du deklarerade den så här: Tackar Guffa.. Arrayen heter ju field: ahh.. Herr Wiberg är minsann lite dummer idag.. Fast Det finns väl en spec där EDI nu mera finns i XML-form? Har för mig detta då jag jobbade på ett 2b2 företag. Dock använde vi andra program som skötte mappningen klockrent till XML om jag inte mins fel. Och spec dyrt var det inte heller. Mins inte namnet på det nu bara. grrr... störande, har det på tungan, svenskt bolag i alla fall. Nä.. jag kodar inte mappningen...läsa Textfiler med fast element
(Dessa filer kommer efter en EDI Mapping från våra servers)
De har vissa element som är fasta men jag skulle behöva läsa in dessa i olika fält på sidan.
<code>
SEID;;141601EL001
SEKO;;SVK
MLID;
TREF;
BAID;;40900
BAKO;;SVK
NTOM;;SDV
</code>
Ovan visas ett exempel på hur filen kan se ut.
Det som är fast är de 4 första bokstäverna på varje rad. sedan kommer ;; däremellan kan det finnas information med och sist kommer värdet.
Det jag vill kunna lägga in i olika textrutor är med andra ord :
[Namn] [Beskrivning (om finnes)] [Värde]
Namnet kommer inte att se ut som det gör nu utan detta kommer jag att lägga i variabler.
finns det något förslag på detta?
Tacikar på förhand...
(Ja, jag vet, jag är nybörjare, problemet är att chefen inte verkar veta det) ;-)Sv: läsa Textfiler med fast element
string line = "SEID;;141601EL001";
string[] field = line.Split(';');
Nu har du en array som innehåller tre strängar: "SEID", "", och "141601EL001".Sv: läsa Textfiler med fast element
Om det kommer ett EDI in i systemet o ni mappar om den varför mappar ni då inte till en XML?
Annars får du sätta upp en massa regularexpressions, tror det är bästa lösningen för att garantera att sakerna plockas ut rätt.
Mvh JohanSv:läsa Textfiler med fast element
Kan int eriktigt tala om varför, vet att det görs av vissa företag men de flesta vill inte göra det.
Problemet med EDI hantering är dessutom att det ligger mycket stora kostnader på mjukvaran, finns program som kostar upp till 6 miljoner kronor (Symphony från Nya Zeeland tex.)
Att mappa till ett XML kan fungera i detta fall men som ovan sagt blir det aldrig riktigt bra eftersom en EDI Fils segment alltid måste stämma, och vissa är inte krävda osv.
Kan skriva mer ingående om XML mappning om du vill veta mera men som sagt, det är en lösning som jag vill använda mig av men huvudkontoret väljer att använda enbart som sista utväg.
För att återgå till det övre svaret,
Ja, att splitta på så sätt har jag räknat ut, men hur kommer dessa arrayer att se ut?
Om du har tid/lust/ork och ge mig ett litet exempel vore jag oerhört glad ;-)
/Tackar för intresset...Sv: läsa Textfiler med fast element
string[] field = new string[] {"SEID", "", "141601EL001"};Sv:läsa Textfiler med fast element
Men ytterligare en liten då ;-)
Kan jag sedan lägga in detta i Tex.
textBox1 = "SEID";
textBox2 = "";
textBox3 = "141601EL001";
Måste ju ha ett namn på det uppdelade...
Sv: läsa Textfiler med fast element
textBox1 = field[0];
textBox2 = field[1];
textBox3 = field[2];
Kom ihåg att kolla hur många poster det finns i arrayen (field.Length), så att du inte försöker använda poster som inte finns.Sv:läsa Textfiler med fast element
Tur att vi har dig här Guffa..
Tack för hjälpen.. naturligtvis blev det mycket enklare när man startar upp hjärnan på halv fart ;-)
Tackar för hjälpen pojkar.....Sv: läsa Textfiler med fast element
Jag skulle nog ändå titta mer på ett mappningsverktyg då det säkerligen blir mer lönsamt i längden en att ev koda mappningen själv så som du fösöker göra med textfilen.
Mvh JohanSv:läsa Textfiler med fast element
du verkar veta lite om EDI ;-)
Kul...
Jo det är så här. Jag får en inhouse fil som redan är mappad, det är den som ser ut som exemplet ovan.
EDI filen går igenom en PostProcess och sedan skapas denna inhouse.,..
man jag måste ändå titta över den mappningen eftersom jag inte i nuläget kan läsa ut vilken filtyp det är (MSCONS, PRODAT, SCHABLON Tim osv.)
Tror att det har med den nya standarden som kommer på EDIEL den 3:e oktober, törs då inte svara säkert...
Men faktiskt ganksa kul att fler vet lite om EDI ;-)
EDIT*
Den viktigaste funktionen som filen ska ha är att generera ett APERAK*