Hej, Hej Ted, man skapar ett nytt projekt i samma solution, där väljer man template för vilken installationstyp man vill ha. Tillsammans med denna väljer man vilka filer som skall bifogas. Hej, Bra du kom vidare. Är inte drivrutinerna för mysql ett installationspaket? I så fall måste hela det paketet med vid installationen. Jag skulle rekommendera dig att använda MSDE istället som också är gratis men en fullgod installation av sql-server vilket förmodligen underlättar avsevärt för dig om inget installationspaket finns. uppdatering: Jag har gjort ett program som är likt ditt har en c# app med en MySql databas... För att få med MySQL dllen så får du lägga med den i som en egen fil i installations projektet... SharpZipLib saken behöver bara ifall ni aktiverat komprimering på anslutningen till mysql-servern, använder ni inte komprimering så behövs inte sharpziplib. Tror att den laddas dynamisktSkapa "installer"/installations i Visual Studio .NET 2003
sitter och meckar med Visual Studion 2003 .NET och har i programmet använt mig av MySQL native för att koppla upp mig mot en MySQL-databas.
Vad jag undrar nu är hur man gör en installation så att man skickar med denna DLL-fil som krävs för att kunna koppla upp sig till databasen när man distributerar programmet.
Tips? Ideér?
Tack,
MVHSv: Skapa "installer"/installations i Visual Studio .NET 2003
Sv:Skapa "installer"/installations i Visual Studio .NET 2003
tack för svaret. Det ledde mig en bit på vägen, men jag får fortfarande problem.
Även om nu MySQL.Data.dll är med som "Reference" och den kommer med i installationen kan jag inte koppla upp mig - får MySQL-error (efter lååång tids väntan).
Programmer kommet inte ens upp (alltså formuläret) - den väntar bara på felet att den inte hittar nån drivrutin eller nåt sånt.
Det står följande när jag kompilerar installation som jag skapade:
------ Starting pre-build validation for project 'TableEditorSetup' ------
WARNING: Unable to find dependency 'ICSHARPCODE.SHARPZIPLIB' (Signature='1B03E6ACF1164F73' Version='0.81.0.1407') of assembly 'MySQL.Data.dll'
------ Pre-build validation for project 'TableEditorSetup' completed ------
------ Build started: Project: TableEditorSetup, Configuration: Debug ------
Building file 'C:\Program\MySQL\MySQL Connector Net 1.0.4\samples\Table Editor\TableEditorSetup\Debug\TableEditorSetup.msi'...
Packaging file 'ICSharpCode.SharpZipLib.dll'...
Packaging file 'TableEditor.exe'...
Packaging file 'Setup.Exe'...
Packaging file 'MySQL.Data.dll'...
Den nämner alltså 'ICSHARPCODE.SHARPZIPLIB' som efter Googlande är någon slags komprimerings-assembly för C#, som har att göra med MySQL.Data.dll ???
OBS! Jag hittade denna 'ICSharpCode.SharpZipLib.dll' och la till den som Reference också - gjorde ingen skillnad.
Hmm, tacksam för hjälp!Sv: Skapa "installer"/installations i Visual Studio .NET 2003
För om det inte finns kanske det är så att mySQL sätter parametrar i registryt men jag har tyvärr ingen kunskap om det finns såna paket för redist till just mySQL.Sv:Skapa "installer"/installations i Visual Studio .NET 2003
Det verkar som om installationen i sig fungerar bra - alltså native-dll-grejset. Problemet är tydligen något annat, vad fattar jag inte.
I korthet bestämmer sig MySQL-servern att helt enkelt inte svara längre, men inte för alla. T ex, just nu kan jag inte koppla upp mig mot MySQL-servern från denna dator jag är på nu, men min bärbara inte längt härifrån går det utmärkt att koppla upp sig.
Det komiska var att tidigare idag var det tvärtom - denna dator jag sitter på nu gick det fint att koppla upp sig med med den bärbara inte alls!
Det är inga brandväggar eller så som är ivägen då det går att telnet:a in på port 3306, den enda skillnaden mellan att fungera och inte fungera är att SQL-servern faktiskt svara med något. Men det går alltid att koppla upp sig - man får inte Connection refused eller något sådant...
Sjukt irriterande, svårt att leta efter hjälp också.Sv: Skapa "installer"/installations i Visual Studio .NET 2003
Sedan får du kolla vilket konto du ansluter till databasen med... Om du inte bara ska kunna ansluta lokalt måste du sätta värde på kontot. % ger att alla ip-adresser kan ansluta...
'ICSHARPCODE.SHARPZIPLIB' är ett mysterium... Mitt projekt hittar inte den heller men allt fungerar iaf...
Hoppas det hjälpte dig något...Sv:Skapa "installer"/installations i Visual Studio .NET 2003