Hej. Du kan komma åt sessionen genom Ja du kan sätta en session i en kontroll och ja du kan skicka mail från en control. Ja, vad är det som inte funkar... bra fråga.... kontrollen laddas inte automatiskt igen eftern en postback, det får du se till att fixa själv.Frågor ang user controls och Session.
Jag har gjort en webbsida för skojs skull som bara innehåller en aspx sida och laddar in olika controler dynamiskt beroende på vilken länk i menyn som användaren klickar på.
En av kontrollerna är ett formulär som skickar i väg ett email till webbmastern till sidan. Min fråga är helt enkelt kan man sätta Session från en control? Detta måste jag göra för att kunna ladda tillbaka rätt control när användaren har skickat sin fråga i formuläret.
Min andra fråga är om det går att skicka email från en control? Koden fungerar i en aspx-sida men inte från controlen.
// MalinSv: Frågor ang user controls och Session.
System.Web.HttpContext.Current.Session
Men du kanske även ska kolla lite på tillståndshantering i Webcontrols med viewstate (lite lurigare men bättre.. mer skalbart)
Ja det ska funka att skicka mail.. det är ju vanlig .Net kod inget speciellt att det är i en control, egentligen.. vad är det som inte funkar?
OlaSv: Frågor ang user controls och Session.
Kontrollen exekveras under exakt samma context som sidan vilket gör att den har samma miljö, möjligheter och funktioner som en sida.Sv:Frågor ang user controls och Session.
Det skickas helt enkelt inget mail, inget felmeddelande eller något sådant. Det bara funkar inte....
Men det kanske har något med att controlen inte laddas in igen efter att formuläret skickats. Det är det enda som jag kan komma på som är skillnaden mellan controlen och aspx sidan som ju fungerar.
Kan du visa ett exempel på viewstate?
// MalinSv: Frågor ang user controls och Session.