Tjenna string SQL = "SELECT * FROM wwb_konton WHERE strUsername='"+ Username +"' AND strPassword='"+ Password +"'"; Använd try catch enligt följande för att få ett korrekt felmeddelande: Kolla så att databasen fungerar över huvud taget. Kan du koppla upp dig mot den med något verktyg, som MySQL Administrator? Okej... Gör en liten updatering för nyinkommande tittare/läsare... ODBC är av ondo och Microsoft bad utvecklare att sluta med ODBC drivrutiner någongång 96-97. De alldra flesta databasmotorer har en nyare och fräschare OLEDB drivrutin till hands (om det inte är så att dbn inte uppdaterats sedan 94) Japp ODBC fel?
Jag har en kod som ska kolla av en mysql databas men jag får följande fel när jag testkör programmet:
An unhandled exception of type 'Microsoft.Data.Odbc.OdbcException' occurred in microsoft.data.odbc.dll
Additional information: System error.
Min kod:
OdbcConnection con = new OdbcConnection(CONstring);
OdbcCommand dc = new OdbcCommand(SQL, con);
con.Open();
OdbcDataReader myReader = dc.ExecuteReader(); <-- På den raden stannar han!
if(myReader.Read())
{
bla bla
}
else
{
bla bla
}
con.Close();
myReader.Close();
Någon som har några tips?
------------------
--------------------------------
Vh Jakob Hägg
Sv:ODBC fel?
stämmer helt med databsen och jag har skrivit ut den och kollat. Har också kontrollerat connectionstringen.Sv: ODBC fel?
Try
'din kod
Catch ex as exceptin
console.write ex.message
end try
Då blir det lättare att lösa problemet.Sv: ODBC fel?
Sv:ODBC fel?
Min kod:
public void PostLogg(string strDate, string strIp, string strComputer, string strTyp)
{
string Sql = "INSERT INTO wwb_logg (strIp, strDate, strComputer, strTyp) VALUES ('test','test','test','test')";
string ConnectionStr = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=mysql13.wisbyillusions.se;PORT=3306;DATABASE=wisbywebb_se;USER=bokning@w725;PASSWORD=test;OPTION=3;";
OdbcConnection myConnection = new OdbcConnection(ConnectionStr);
OdbcCommand myCommand = new OdbcCommand(Sql,myConnection);
myConnection.Open();
myCommand.ExecuteNonQuery();
myConnection.Close();
}
Mitt felmeddelande(Som kommer upp när jag gör programmet):
An unhandled exception of type 'Microsoft.Data.Odbc.OdbcException' occurred in microsoft.data.odbc.dll
Additional information: System error.
Jag har nu testat:
Byta MySQL server (Samma fel)
Köra en try and catch (Samma fel precis)
Kollat att det funkar med en mysql client program och det funkar.
Några andra tips än att byta drivar från odbc till något annat? Hur gör man det? är ganska ny på det här...
Tusen tack till alla som orkar med att hjälpa mig.
Sv: ODBC fel?
För MySql finns alltid valet att byta över till OleDB men det bättre alternativet är att använda en managed provider.
Här finns information om hur du gör det:
http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/dotnet/#ADO.NETSv:ODBC fel?
Nu funkar det! Tusen tack. Jag löste det genom tipset att använda Mysqls provider.
Tusen tack till alla som orkat med mig