Hallå! .Net cahchar default din connection så du skall alltid skapa om en connection. Tänk objektorienterat!!! Ok!Databasanslutning på ny websajt i C#.net. (Nybörjare)
Först ska en sak fastslås, jag är helt grön på c#.net.
Jag har en sajt skriven i asp, nu ska jag göra massor med uppdateringar och tänkte att det skulle vara lämpligt att skriva om hela sajten i c#.net istället.
Jag har byggt mitt ramverk och tänkte nu börja att skapa lite innehåll. I princip allting på (den gamla) sajten är databasrelaterat och så tänkte jag även fortsätta. På den gamla sajten har jag en fil kallad db.asp som jag inkluderar vid behov.
Nu till frågan: Naturligtvis finns det flera sätt att göra detta på, men tänker man ungefär likadant när man kodar i visual studio och C#? Dvs att ha en global databasanslutning som man nyttjar vid behov? Eller gör man helt anourlunda, tex att ha en databasanslutning för varje sida?
Jag kör ms sql 2000 och Microsoft Visual Studio .NET 2003. Jag har "Microsoft Visual C# .net" (http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=20716) som referensbok, men jag hittar inte riktigt själva tänket i den. (ska iofs erkänna att jag inte pärmläst den heller).
Vore väldigt tacksam för svar och gärna nyttiga tips.
Tack på förhand
//ThomasSv: Databasanslutning på ny websajt i C#.net. (Nybörjare)
Det kan du göra på olika sätt. Men unefär så...
Den kollar ifall du har en ledig connection för den connectionstring du använder å så återanvänder den den...
/MSv: Databasanslutning på ny websajt i C#.net. (Nybörjare)
Jag föreslår att du skriver en databasklass som du skapar objekt av och jobbar emot vid de tillfällen du behöver den.
PeterSv:Databasanslutning på ny websajt i C#.net. (Nybörjare)
Tack för tipsen! Nu är det "bara" att sätta igång då!
//Thomas