Hur jag än gär, så kommer jag galet. För att få procenten, borde inte progressBar.Maximum vara lika med 100? och sedan (delen/hela) * 100: Jag gjorde så här: Prova med Tyvärr:<code> Tack, då fungerar den biten.Om procent och progressBar
Jag har variablen Totalt, som just nu visar på 2397
Jag har variablen answerLabel som visar 10 9 8 osv till 0
Slutligen har jag votesLabel som visar:
10 = 162
9=340
8=475
osv
Om jag nu inte är fel ute, så bör väll progressBar.Maximum vara lika med variablen Totalt.
För att sedan få procenten :
progressBar.Value = (Convert.ToInt32(Totalt) /Convert.ToInt32(voteControls[i].Text))*100;
(voteControls[i] är en array för votesLabel )
Gör jag så här så får jag ett error:
"3400 är inte ett giltligt värde för value. Value ska vara mellan 'minimum' och 'maximum'.
Var siffran 3400 kommer ifrån, har jag ingen aning, som jag ser det så är ju Totalt 2397.
Jag är tydligen ute och seglar igen...Sv: Om procent och progressBar
<code>
progressBar.Value = (Convert.ToInt32(voteControls[i].Text) / Convert.ToInt32(Totalt)) * 100;
</code>
Annars så har jag kanske inte förstått hur du vill ha det...Sv:Om procent och progressBar
<code>
float vote = Convert.ToInt32(voteControls[i].Text);
float voteValue = (vote /(float)(Totalt)) * 100;
progressBar.Size = new System.Drawing.Size(103, 16);
voteBarControls[i] = progressBar;
Controls.Add(progressBar);
progressBar.Value = Convert.ToInt32(voteValue);
</code>
...och den biten fungerar, tack.
Nu skulle jag förbättra lite så istället för att plocka värdet ifrån labelen, ville jag lägga in det i en array.
<code>
int[] votes;
//och i loopen
votes[i] = Convert.ToInt32(myData.Tables[0].Rows[i]["antalförRatt"]);
</code>
Jag får error:
<code>
E:\C#\Saw_Server\SAW_Statestik\Statestik.cs(69): Use of unassigned local variable 'votes'
</code>
Vet inte hur jag skall fixa det, det går ju inte med int[] votes = 0???Sv: Om procent och progressBar
<code>
int[] votes = new int[];
</code>
Om inte det fungerar måste du antagligen ange hur många element du vill ha:
<code>
int[5] votes = new int[5];
</code>Sv:Om procent och progressBar
E:\C#\Saw_Server\SAW_Statestik\Statestik.cs(61): Array creation must have array size or array initializer
</code>
Jag hadde ännu mera fel med ditt andra förslag.Sv:Om procent och progressBar
[REDIGERAT]
Jag har NÄSTAN allt väl fungerande, men en fråga.
I variablen percentageVote, som är ett resultat av uträkning för procent, så får jag inga decimaler.
Hur fixar jag det?