Kanske inte direkt ett C# problem. Men jag ser inget lämpligare forum. I designläge är det devenv.exe som är din applikation.. du får ange sökvägarna på något annat sätt. Ett bra sätt vore som en resurs eller en imagelist Sitter precis och kollar på resuslösningen... Problemet är att jag inte kan få ut bilderna... Problemet även där är att thisExe är devenv.exe som inte har dina resurser =] Jo men det är inga problem då den inte kommer visa bilderna i designläget utan först när programmet startat. Prövat och det fungerar. Men fråga kvarstår alltså hur man får ut bilderna från Dllen... Imagelisten är inte roligt nån stans... Är det jag som är dum eller måste alla bilder i den ha samma storlek? Det ser katts{#t ut... :/"Inherited Form"
Problemet är som följer;
Jag har ett formulär med X antal TextBoxar, Buttons och ett gäng PictureBoxar.
Till att börja satte jag bilderna i PictureBoxarna i designläget för att sedan övergå till att sätta dom i formulärets Loading-metod.
Problemet kommer när jag skall ärva formuläret. Eller rättare sagt efter jag ärvt det. Studion vägrar att visa deisignläget och skriker:
An error occurred while loading the document. Fix the error, and then try loading the document again. The error message follows: An exception occurred while trying to create an instance of Intro.DllFormsAdministerPhones.FormAddPhone. The exception was "c:\Program\Mocrosoft Visual Studio .NET 2003\Common7\images\check_no.gif".
Det verkar som den är förbryllad över Application.StartupPath som förekommer i koden på detta vis;
private Image imagePadlockClosed = Image.FromFile(Application.StartupPath + "\\images\\padlock_closed.png");
Detta är ruskigt störande. Nån som vet hur man löser det?Sv: "Inherited Form"
Sv:"Inherited Form"
Innan har jag använt följande kod med gott resultat:
System.Reflection.Assembly thisExe;
thisExe = System.Reflection.Assembly.GetExecutingAssembly();
System.IO.Stream file = thisExe.GetManifestResourceStream("Intro.splash.bmp");
this.BackgroundImage = Image.FromStream(file);
Men då låg bilderna i det projekt som programmet startade från.
Nu ligger bilderna i en Dll och den tvärvägrar att hämta dom där ur hur jag än gör.
Formuläret på vilka dom skall visas ligger i samma Dll... Med andra org tycker att det (kanske) borde fungera med följande kod (vilket det inte gör)
thisExe.GetManifestResourceStream("DllFormsAdministerCaretaker.Intro.padlock_closed.png");
Sv: "Inherited Form"
Skulle helst vilja hämta dom som en recource.. om nån ver hur man gör...