Hej, Äntligen ett slut på detta problem. Det var där jag lade till nya EventHandlers och satte OwnerDraw till true som felet låg. Jag satte OwnerDraw till true _innan_ jag lade till nya EventHandlers och det fungerade tydligen inte med de översta menyerna. Däremot fungerar det bra för alla "undermenyer". Skumt, tycker jag...Owner drawn menu items
Håller på och försöker snygga till mina menyer lite. Har dock problem med att få de översta menyerna på rätt plats och med rätt storlek. De andra "undermenyerna" fungerar perfekt.
Såhär ser det ut: http://img147.imageshack.us/img147/5205/menuitem1qm.jpg
Koden för MeasureItem ser ut såhär:
<code>
private void OnMeasureItem(MenuItem myMenuItem, MeasureItemEventArgs e)
{
int myItemWidth = 0;
if(GetItemText(myMenuItem) != "-")
{
e.ItemHeight = myMenuItemHeight;
}
else
{
e.ItemHeight = myMenuSeperatorHeight;
}
if((myMenuItem.Parent is MainMenu) == true)
{
myItemWidth = -2;
}
else
{
myItemWidth = 40;
}
StringFormat myStringFormat = new StringFormat();
myStringFormat.HotkeyPrefix = HotkeyPrefix.Show;
myStringFormat.SetTabStops(60, new float[] {0});
e.ItemWidth = Convert.ToInt32(e.Graphics.MeasureString(GetItemText(myMenuItem), myMenuFont, SizeF.Empty, myStringFormat).Width + myItemWidth);
myStringFormat.Dispose();
}
</code>
För att rita de översta menyerna använder jag:
<code>
private void DrawItemTop(MenuItem myMenuItem, DrawItemEventArgs e)
{
SolidBrush mySolidBrush;
Pen myPen;
if(Convert.ToBoolean(e.State & DrawItemState.HotLight) == true)
{
//Hover
mySolidBrush = new SolidBrush(myMenuSelectionBackgroundColor);
myPen = new Pen(myMenuSelectionBorderColor);
e.Graphics.FillRectangle(mySolidBrush, e.Bounds.X + 1, e.Bounds.Y + 1, e.Bounds.Width - 1, e.Bounds.Height - 2);
e.Graphics.DrawRectangle(myPen, e.Bounds.X + 1, e.Bounds.Y + 1, e.Bounds.Width - 1, e.Bounds.Height - 2);
DrawText(myMenuItem, e);
}
else if(Convert.ToBoolean(e.State & DrawItemState.Selected) == true)
{
//Clicked
mySolidBrush = new SolidBrush(myMenuSidebarColor);
myPen = new Pen(myMenuShadowColor);
e.Graphics.FillRectangle(mySolidBrush, e.Bounds.X + 1, e.Bounds.Y + 1, e.Bounds.Width - 1, e.Bounds.Height - 2);
e.Graphics.DrawRectangle(myPen, e.Bounds.X + 1, e.Bounds.Y + 1, e.Bounds.Width - 1, e.Bounds.Height - 2);
DrawText(myMenuItem, e);
}
else
{
//Normal
e.Graphics.FillRectangle(SystemBrushes.Control, e.Bounds.X, e.Bounds.Y, e.Bounds.Width + 1, e.Bounds.Height);
DrawText(myMenuItem, e);
}
}
</code>
DrawText:
<code>
private void DrawText(MenuItem myMenuItem, DrawItemEventArgs e)
{
StringFormat myStringFormat = new StringFormat();
myStringFormat.HotkeyPrefix = HotkeyPrefix.Show;
myStringFormat.SetTabStops(60, new float[] {0});
SolidBrush mySolidBrushText = new SolidBrush(myMenuTextColor);
if(myMenuItem.Enabled == true)
{
if(Convert.ToBoolean(e.State & DrawItemState.Selected) == true)
{
mySolidBrushText = new SolidBrush(myMenuSelectionTextColor);
}
else
{
mySolidBrushText = new SolidBrush(myMenuTextColor);
}
}
else
{
mySolidBrushText = new SolidBrush(myMenuDisabledColor);
}
if((myMenuItem.Parent is MainMenu) == true)
{
e.Graphics.DrawString(GetItemText(myMenuItem), myMenuFont, mySolidBrushText, e.Bounds.Left + 5, e.Bounds.Top + 2, myStringFormat);
}
else
{
e.Graphics.DrawString(GetItemText(myMenuItem), myMenuFont, mySolidBrushText, e.Bounds.Left + myMenuSidebarWidth + 10, e.Bounds.Top + 4, myStringFormat);
}
}
</code>
Om jag istället för den vanliga texten, ritar ut "e.Bounds.Width.ToString()" så skrivs det ut "12" på den första menyn, som vad jag har förstått betyder att den menyn ska vara 12 pixlar bred. Skriver jag istället ut "e.Graphics.MeasureString(GetItemText(myMenuItem), myMenuFont, SizeF.Empty, myStringFormat).Width" så skrivs det ut 27.
Någon som kan komma på vad som är fel? Börjar bli väldigt trött på att bara stirra på koden utan att komma fram till något... :/
Ledsen för det långa inlägget...Sv: Owner drawn menu items