Jag har problem med att få å,ä och ö att fungera då jag hämtar data från SPCS. Finns det någon lösning på detta? Nu har jag löst det så att jag "översätter" de tecken jag får ut till "rätt" tecken. Problemet är bara att jag får ut '-' (=45) istället för 'Ä'. Eftersom vissa kunder har dubbelnamn så översätts även bindestrecken i dem till 'Ä'. Övriga bokstäver fungerar fin-fint eftersom de tecken som motsvarar dessa är sådana som ytterst sällan, för att inte säga aldrig, används. Hej Fredrik Hej, Sent svar men dock svar..Problem med koppling till SPCS med OLEDB
Exempel:
"Ärlige Bo-Görans Bilhandel" => "-rlige Bo-G÷rans Bilhandel" => "Ärlige BoÄGörans Bilhandel"
Min connectionstring är följande:
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source='"+ m_strPath +"';Extended Properties=dBASE IV;User ID=Admin;Password="
Finns det någon lösning på detta eller kan vi alla komma överens om att vi en gång för alla avskaffar å, ä och ö från det svenska språket?Sv: Problem med koppling till SPCS med OLEDB
Jag vet att man i connection strängen kan lägga till vilken standard man vill använda iso-8859-1 är standarden för oss.
Mvh
kjellSv:Problem med koppling till SPCS med OLEDB
Har ni löst detta problemet med å,ä,ö?
Tacksam ifall någon postar detta då.
Dock söker jag en lösning för en windowsapplikation alt. dbase till SQL-db.
En lösning för webbapp. finns att läsa på:
http://66.249.93.104/search?q=cache:ipH9Nc5GRHYJ:www.aspsidan.se/Default.asp%3Fpage%3Dforum%26fp%3DshowPost%26menu%3D4%26pId%3D195098+converttext+asp&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1&lr=lang_sv
Tacksam för all hjälp,
AMi.Sv: Problem med koppling till SPCS med OLEDB
Jag laddade ned en annan driver. OLE Driver för Visual FoxPro
Det löste mina problem med ÅÄÖåäö då jag "tankar" över artikelregister, kundregister till en SQL databas.
//Niklas