Hur får jag en DataGrid att ge ifrån sig ett event när en rad i DatGrid tas bort, och även får reda på vilken rad det är? (När en rad är markerad och jag trycker på delete ) Hej Benny. !!INTE ASP!!! System.Windows.Forms.DataGrid !!!INTE ASP!!! Skall jag tolka att ingen har försökt att svara som att problemet ovan saknar lösning :( Om du har bundit den till en datakälla så kanske den har ett event för deleted row (såg att det var när du tryckte delete på markerad rad)? Jo om man "deletar" med en knapp utifrån så är det inget problem. Men det är mest det att den inte ger ifrån sig något event. Jag får väl byta ut hela kontrollern och använda något annat. Delete event på DataGrid (System.Windows.Forms.DataGrid)
Sv: Delete event på DataGrid (System.Windows.Forms.DataGrid)
<asp:datagrid id="dgrImages" Runat="server" EnableViewState="True" OnItemCommand="Grid_Command" AutoGenerateColumns="False">
<ItemStyle CssClass="Text"></ItemStyle>
<Columns>
<asp:BoundColumn Visible="False" DataField="ImageID" HeaderText="ID" />
<asp:TemplateColumn HeaderText="Radera">
<ItemTemplate>
<asp: ID="btnDelete" ImageUrl="..\Icon\RECYFULL.ICO" Runat="server" CommandName="Delete"/>
</ItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>
</Columns>
</asp:datagrid>
// själva event:
public void Grid_Command(object sender, DataGridCommandEventArgs e)
{
if (e.CommandName == "Delete")
{
//Här är ID:
int id = Convert.ToInt32(e.Item.Cells[1].Text.ToString());
}
}
/MarinaSv:Delete event på DataGrid (System.Windows.Forms.DataGrid)
Inte System.Web.UI.WebControls.DataGrid utan System.Windows.Forms.DataGrid!
/BennySv: Delete event på DataGrid (System.Windows.Forms.DataGrid)
Sv:Delete event på DataGrid (System.Windows.Forms.DataGrid)
Eller så använder du kanske en knapp eller liknande för att radera rader och då kan du ju ta det där?
Fullösning. Kolla när någon tryckt på delete knappen, jämför med antal rader som det var innan någon tryckte delete.
Eller så köper du helt enkelt en fetare grid, typ Infragistics. :)
2005:an kommer ju ha en bättre grid iaf.
Mvh
PeterSv: Delete event på DataGrid (System.Windows.Forms.DataGrid)
När får man tag på VS 2005?! *Vill ha!!!*