Jag skulle behöva anropa externa dll rutiner och använda dem i min windowsapplikation. Problemet är att jag knappt vet vad en dll-fil är och ännu mindre hur man tillämpar dem via C#. Tacksam för info kring detta. Det finns två sätt att göra detta. Jag är total rookie på detta. Skulle du kunna förklara lite mer. Motsvarar t. ex. "User32.Dll" dll filens namn? Sulle prcis skriva "google är din vän". Men jag är på snällt humör idag. Filen är genererad av en Fortran kompilator, mer än så vet jag inte. Hur vet man om den är managed eller inte? Är den managed så är den skriven i .net, i annat fall inte. Är den com? För att lägga till en dll-referens i vs gör du:Använda extern DLL-fil
Sv: Använda extern DLL-fil
Om det är en Dll gjord i .NET kan du angen den som referenc.
Annars kan man alltid göra
[DllImport("User32.Dll")]
private static extern System.Int32 TrackPopupMenuEx(System.IntPtr hMenu,
System.UInt32 uFlags,
System.Int32 x,
System.Int32 y,
System.IntPtr hWnd,
System.IntPtr ignore);
Sv:Använda extern DLL-fil
Hälsningar
PeterSv: Använda extern DLL-fil
Dll:en du skall ladda. Var kommr den ifrån? Beroende på om den är managed eller inte laddas den på olika sätt...Sv:Använda extern DLL-fil
Är det omständigt att prova de olika sätten för att se vilket som funkar?
Hälsningar
PeterSv: Använda extern DLL-fil
Testa att lägga till den somr eference i vs.net, går det så går det, går det inte så är det en annan typ. Om det inte är .net eller com så är det en gammal vanlig dll-filSv: Använda extern DLL-fil
I menyn
Project->Add Reference
Sen tycker du på brows och letar redan på filen.OM det inte är en managed-dll så får du ett felmedelande om detta.
Om du får felmedelandet.Så får du göra som jag skrev där uppe. Detta kräver att du vet vilka funktioner som dllen har.
Tex. om du skriver
[DllImport("shell32.Dll")]
private static extern System.Int32 Shell_NotifyIcon(NotifyCommand cmd, ref NotifyIconData data);
//du kallar på Dllens funktion så här
Shell_NotifyIcon(NotifyCommand.Add, ref data);