Jag håller på och utvecklar en iMail klient (windowsapplikation) och har en listbox som listar alla inkomna iMail. Nu vill jag kunna göra texten fet till de nya iMail som kommer in men hittar inget sätt att göra detta på. Halloj!! Hej på dig du din gamle nattvandrare. Du är vaken sent ser jag, ränderna går väl aldrig ur. ;) Njaaa, det var ett undantag att jag var uppe så sent (familyman you know...). :-) Nej, det är ju själva f_n också. Även om man ställer in propertyn till List på ListViewn så listar den max till kontrollens egen höjd. Efterföljande lista listas till höger om den första så ett kolumnförfarande uppstår ändå.Hur påverka raderna i en listBox?
Det närmaste jag finner är Insert() som jag kan använda för att lägga till ett tecken på alla nya iMail som kommer in. Det signalerar iof att ett iMail är nytt men jag vill att det istället skall markeras med fet text.
Hur göra?
Så här använder jag nu Insert metoden men jag hade gärna velat kunna jobba med en Fontmetod istället.
listBox1.Items.Add(m_sIncomingImailArray[i,1].ToString().Insert(0,"* ") + " Skickat från: " + m_sIncomingImailArray[i,4].ToString() + " " + m_sIncomingImailArray[i,5].ToString() + " - " + m_sIncomingImailArray[i,6].ToString());
Jag skriver detta i C#
Tack på förhand!Sv: Hur påverka raderna i en listBox?
Listboxen verkar lite rökt i detta avsende (kan ha fel där);
ListView däremot kan göra det du vill.
Här får du en knuff i rätt riktning.
Ställ in propertyn "<b>View</b>" till <b>List</b> på ListView'n.
System.Windows.Forms.ListViewItem lvItem = new ListViewItem( "Test1" );
lvItem.Font = new Font( "Arial", 10, System.Drawing.FontStyle.Bold );
listView1.Items.Add( lvItem );
listView1.Items.Add( "Test2" );
listView1.Items.Add( "Test3" );
ListViewItem borde du kika närmare på.
Den kan säkert hjälpa dig att automatisera/effektivisera detta "fulhack".
(Nu fick du mig nyfiken, så jag fick lära mig något nytt!) :-)
//Håkan
Sv:Hur påverka raderna i en listBox?
Jag skall kolla in ListView istället för ListBox. Det verkar ha det jag söker.
Tack!Sv: Hur påverka raderna i en listBox?
Ditt inlägg såg så ensamt ut där i kvälls/nattmörkret, jag var tvungen att svara. ;-)
Tror också på ListView'n, då den har fler formateringsmöjligheter via underliggande strukturer.
Listboxen verkar vara av typen allt eller inget (det jag hann att se..).
Förresten så är det väl du som är nattvandraren av oss två... eller... ;-)
Ha det gôtt!
//Håkan Sv:Hur påverka raderna i en listBox?
Jag får sänka kraven på min listbox och acceptera undantaget av Font-propertyn.