Jag är lite osäker på vart jag skulle posta detta men i o m att jag programmera i C# så fick det blir här. Pointer och reference är i praktiken samma sak. Den egentliga skillnaden är att en pekare är den direkta adressen till ett objekt medans en referens vanligtvis gömmer undan pekararitmiken. Tack så mycket. Nu fick jag betydligt mera kött på benen vad gäller korrekta definitioner.OOP
Nåväl, jag håller på med ett PM till en OOD-kurs och skulle behöva reda ut lite begrepp.
- Vad är "pointer" och vad är skillnaden mot "Reference"
- Vad menas med Aggregation
- Varför skapar man ett interface?
- Vad är Type?
- Vad är Links?
Jag har en viss uppfattning om dem men vill ändå reda ut det med personer som är helt säkra.
Gärna bra webbsidor att läsa mer på, uppskattas.
MVH
RobertSv: OOP
I .NET märker man det genom att du inte kan göra ngt åt referensvariabeln utan att tilldela den ett objekt, medans i C++ kan du påverka själva variabeln genom att ändra direkt på adressen. (kanske flytta fram den 2 bytes eller läsa specifika 2 bytes ngnstans i objektet).
Aggregation är objekt som bygger upp varandra. Tex Car som har en kollektion av Wheels.
Interface skapar du för att ha som kontrakt. När du implementerar ett interface så lovar du att den klassen har en eller flera metoder med specifika signaturer.
Det innebär tex i C# att using nyckelordet kan användas till alla klasser som implementerar IDisposable eftersom de lovar att de har en metod som heter dispose.
Type är typinformation, det betyder att det är information om en klass. Varje klass i .net har sådan typinfomation som används när objektet skapas, den innehåller "ritningen" egentligen. En type (C#) kan du dessutom i runtime ställa frågor till och kan få veta programatiskt vad en viss klass innehåller för metoder, egenskaper, etc.
Links vet jag inte vad det syftar på...Sv:OOP
Det jag fått fram av Links är att det syftar på kopplingen, associationen mellan objekt?