Trots att jag anstränger mig för att kommentera ordentligt så tycker jag det blir väldigt svårt att återkomma till ett program om man inte arbetat på det på länge. Nu undrar jag om det finns något sätt att få en sammanfattning av ett program, t.ex. vilka metoder som ingår, vad de har för parametrar, vilka andra metoder som anropas i metoden och så vidare. Jag använder Visual Studio 6.0 och Visual Studio .NET 2003. Du kan ju alltid skapa din egen documentation i HTML format.Finns i VS.NET. Jag vet inget om läget för VS 6, men NDoc är förmodligen det vanligaste programmet för koddokumentation i Visual Studio.NET. Doxygen (www.doxygen.org) är väldigt populärt. Har inte använt det tillsammans med c# men det skall fungera.Sammanfatta program
Sv: Sammanfatta program
I Menyn Tools hittar du "Build Comment Web Pages"Sv: Sammanfatta program
Liksom kommandot Build Comment Web Pages kräver det att du själv kommenterat i koden m h a XML-taggar. NDoc ger dock enormt mycket mer kontroll och genererar automatiskt diverse dokumentation om klasser, klassmedlemmar, metoder, datatyper, you name it. Ndoc genererar vidare automagiskt länkar kors och tvärs, t.ex. mellan en klass beskrivning och alla dess medlemmar, som kan användas för att navigera i dokumentet. Resultatet blir prydligt, informativt och lättnavigerat.
Såvitt jag vet kan NDoc tyvärr inte på egen hand ta rätt på vilka andra metoder som anropas från en viss metod. Men jag är definitivt ingen NDoc-expert, så med lite tur har jag fel! ;-) Om någon har en lösning på detta vore jag grymt tacksam!
Man kan dock själv skriva hänvsiningstaggar i koden som t.ex. kan peka till andra metoder, i anslutning till metodens dokumentation. Det är ganska smidigt det också, särskilt om man är en disciplinerad utvecklare och skriver sina kommentarer löpande... ...nu är man ju inte det, så det kan bli lite jobbigt ibland, men resultatet är värt det IMHO.
NDoc är open source trevligt nog, så det är bara att hämta och köra. Rekommenderar *varmt* att man läser online-manualen, allt är inte självförklarande!
http://ndoc.sourceforge.net/
mvh
/JonasSv: Sammanfatta program