Hej Låter inte som någon jättebra idé att mixtra eget, tror inte att du kommer få ner laddningstiden då bara ett formulär kräver att en massa saker laddas ifrån frameworket. När det väl är laddat kommer knapparna att gå fort att ladda. Okej... Möjligen att jag är fel ute, men att skriva ut 700 - 1000 knappar, verkar vara lite tokigt. hmm... går det att anpassa en grid så mycket? alla knappar är ju inte lika stora... och tidslinjer kommer in i mellan... Så det finns inget sätta att snabba upp knapparna? Du har ju e.X och e.Y på en bild... Jag gjorde ett bokings program i Vb6.Där gjorde jag så att jag bara visa allt som var bokat med en Label.Bokingen skedde separat och med hjälp av SQL kolla jag så det inte blev några dubbel bokingar. Alltså för där det är ledigt är det knappar med 10min interval... Så det blir ganska många knappar... men det blir ju mindre destomer det är bokat... Det finns inget enkelt sätt att få ner tiden? Skulle man göra en ruta och sedan använda e.Y och e.X så skulle man ju vara tvungen att göra en massa System.Drawing... Skulle det bli snabbare? Det här är ju egentligen inte ett svar på din fråga, men du kanske borde fundera på ett annat sätt att presentera bokningar, t ex med hjälp av en kalenderkomponent. Finns en gratis på codeproject, annars har jag använt en från ComponentGo (http://www.componentgo.com/) som fungerar hyffsat. Var lite det jag var inne på tror du får tänka om.För tvärt om. Tack för alla tips... Jag kom på mig själv med lite grejer som gick att fixa till... Men jag skall se lite på det ni tipsa om till en eventuel uppdatering... Vill ju ha allt så snabbt som möjligt... :) Det låter helt galet med 1000 knappar på ett formulär =)buttons vs egna buttons
Det är så att jag har som projektarbete att göra ett program i c#... Men jag har ett litet problem... En form tar förlång tid att ladda... Koden tar ca 1sek att köra... Och det som tar tid där är när den gör en massa buttons... Så jag funderade på om man tjänar tid på att göra egna buttons? Blir det snabbare av det? Det enda jag behöver kunna ställa in är bakgrunds färgen och ha en ram och att den skall vara klick bar... Någon som vet något om detta?Sv: buttons vs egna buttons
Det som skulle kunna spara lite prestanda är om du sätter att dina knappar ska ritas av windows istället för av .net (ger dig dessutom möjlighet att få teman på knapparna.)
Om du nu inte vill att en massa saker ska laddas så ska du se till att så lite som möjligt behöver laddas. För att göra det får du undvika System.Windows.Forms och System.Drawing. Det enklaste sättet att göra det är att köra t.ex. win32 api (p/invoke, kommer bli lång och jobbig kod) eller byta språk till t.ex. c++ och köra något trevligt bibliotek där istället.
Det skulle underlätta en del om du beskrev vad det är du ska göra :)Sv:buttons vs egna buttons
Det jag gör är ett bokningsprogram... Och det är själva kartan som är för seg att skriva ut... För varje 10min skrivs en knapp ut... Om det inte är något inbokat... Då är knapparna större och förre... Så det är ca 700-1000 knappar som skall skrivas ut... Och det som är segt är när jag kör new System.Windows.Forms.Button... Hur använder man sig av win32 api? Någon artikel?
Mvh JakobSv: buttons vs egna buttons
Om det är för inbokning, kan du inte använda dig av en grid istället, och kolla upp vilken grid som det
klickades på, för att sköta bokningen.
Jag har för mig att man skall kunna labba med lite olika bakgrundsfärger, så att om en tid är upptagen,
då kan man ställa in en vis färg, likadant(naturligtvis) om den är lidig.Sv:buttons vs egna buttons
Sv: buttons vs egna buttons
Då slipper du ha knappar överhuvudtaget.
/mickeSv:buttons vs egna buttons
Käns lite onödigt att skriva ut knappar om det ej finns någon boking där.Eller är det så att su har 700 bokingar?Sv: buttons vs egna buttons
Mvh JakobSv:buttons vs egna buttons
Sv: buttons vs egna buttons
All bokinar Bilir något. är det inga bokingar just där är det tomt. Plus visa bara en dag i tager vilket max ger dig 144 object om hela dagen.
Boking görs genom att man väjger ett datum i tex calenderkontroll. sen väljer man en Starttid och Sluttid. Sen kollar du i den databas om det finns några bokingar på denna platsen.
Så byggde iaf jag upp mit bokingsprogram och det funka rätt bra inga långa laddingstider.
Sp mitt tips är tänk om,om du vill snabba upp det.Sv:buttons vs egna buttons
Tack än en gång för bra och snabb support...
Mvh JakobSv: buttons vs egna buttons
Tänk lite mer åt det här hållet (ungefär vad som redan presenterats)
1. Välj dag (kalenderkontroll)
2. Välj tidpunkt
Lista med tider
8.00 - 9.00
9.00 - 10.00
i en Listbox, Grid eller liknande.
Systemet kommer bli enklare att använda och ladda upp mycket snabbare...
Vill du ha ett visuellt schema skulle jag rekommendera en grid eller att du med System.Drawing.Graphics ritar upp hela gränssnittet på en Bitmap (tänk spelprogrammering). Mer jobb naturligtvis.